HomeNieuwsUniversiteit Twente gaat met Nederlands ATLAS-collectief verder inzoomen op higgsdeeltje

Universiteit Twente gaat met Nederlands ATLAS-collectief verder inzoomen op higgsdeeltje ENW-GROOT beurs voor Bob van Eijk

Een samenwerkingsverband van de Universiteit Twente, twee andere Nederlandse universiteiten en het Nationaal instituut voor subatomaire fysica Nikhef ontvangt een ENW-Groot beurs van 2,9 miljoen euro om met de ATLAS-detector nog veel verder in te zoomen op het fameuze higgsdeeltje. Dat heeft wetenschapsfinancier NWO bekend gemaakt. Het programma is één van de twintig gehonoreerde onderzoeksvoorstellen in het ENW-Groot programma , aldus NWO

Theoretisch is het higgsdeeltje nog omgeven met veel vragen. Ondermeer staat niet vast dat het deeltje precies is wat theoretici hadden voorspeld binnen het standaardmodel. Mogelijk volstaan de eenvoudigste modellen niet precies, wat eventueel zelfs kan wijzen op onbekende natuurkundige verschijnselen.

Nieuwe technieken

UT onderzoeker Prof.dr. Bob van Eijk: “Een belangrijke voorspelling van het higgsmechanisme in het Standaardmodel is dat een higgsdeeltje uiteen kan vallen in twee andere higgsdeeltjes. De kans dat zo’n gebeurtenis bij een deeltjesversneller zoals de Large Hadron Collider wordt waargenomen is extreem klein. De nieuwe technieken die het consortium ontwikkelt om de higgs-eigenschappen preciezer te bepalen, bieden mogelijkheden om deze 'zelfkoppeling' ook indirect te bepalen.”

Om deze nieuwe technieken te ontwikkelen werkt van Eijk samen met natuurkundigen van Nikhef, de Universiteit van Amsterdam en De Radboud Universiteit Nijmegen aan het higgsproject. Zij zijn allen betrokken bij het ATLAS-experiment bij de grootste deeltjes versneller ter wereld, de Large Hadron Collider op CERN in Genève. Het onderzoeksprogramma van vijf jaar ontvangt een bedrag van ruim 2,9 miljoen euro. Daarvoor kunnen de komende jaren vooral jonge onderzoekers en post-docs aangesteld worden.

Prof.dr. Bob van Eijk

Bob van Eijk is professor in ‘High Energy’ in de onderzoeksgroep Energy, Materials and Systems van de faculteit TNW. Naast zijn werk voor de UT doet hij bij Nikhef onderzoek naar de allerkleinste deeltjes van ons universum. Eerder gaf hij al colleges voor de Universiteit van Nederland over zijn onderzoek.

AANVRAGERS

Het door NWO gehonoreerde onderzoeksprogramma heeft de volgende ondertekenaars: PI W. Verkerke (Nikhef & UvA). Mede-aanvragers: I. van Vulpen (UvA), H. Snoek (UvA), T. du Pree (Nikhef), P. Kluit (Nikhef), P. Ferrari (Nikhef), B. van Eijk (Twente), F. Filthaut (Nijmegen) & N. de Groot (Nijmegen).

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)