HomeNieuwsPre-U start met Skills Lab

Pre-U start met Skills Lab

Pre-U, het Pre-University programma van de Universiteit Twente, is afgelopen maandag live gegaan met een nieuw online platform: het Skills Lab. Bovenbouwleerlingen van de middelbare school kunnen zelfstandig cursussen volgen in vaardigheden die relevant zijn voor een academische vervolgstudie.

“Leerlingen ontdekken op een leuke manier waar hun talenten liggen en kunnen hun interesses verder ontwikkelen”, zegt Pieter Boerman, directeur van Pre-University. Het Skills Lab richt zich op de zogenaamde ‘0de jaars’-studenten, leerlingen die zich oriënteren op hun toekomstige studie. Pre-U richt zich daarmee vooral op de 5/6 vwo-leerlingen, maar het platform is uiteraard ook geschikt voor leerlingen uit andere jaarlagen.

Verschillende cursussen

Pre-U maakt in het Skills Lab onderscheid tussen twee verschillende soorten cursussen, te weten modules en crash courses. Beide soorten cursussen maken gebruik van een goede balans aan theorie, video’s, foto’s, opdrachten en feedback. “De cursussen zijn fijn uitgewerkt en ook in tijden van Corona goed toepasbaar”, aldus een van de partnerscholen uit het netwerk van Pre-U. In die eerste verdiept een leerling zich in enkele uren in een nuttige vaardigheid die vaak als struikelblok wordt ervaren in academische studies. Op dit moment biedt het Skills Lab modules in Excel, LaTeX (een software systeem voor academische documenten) en R (een statistiek programma). “Deze software wordt in veel academische studies gebruikt. De modules dienen daarmee als een uitstekende voorbereiding op een academische studie”, zegt Sander Wenderich, projectleider bij Pre-U.

Crash courses

De crash courses richten zich op het ontwikkelen van soft skills die een ‘0de jaars’-student direct kan toepassen. Denk hierbij aan crash courses pitchen, feedback geven en presenteren, maar ook hoe onderzoek je volgens de onderzoek cyclus. Op dit moment biedt Pre-U zeven crash courses, maar ze breiden het aanbod van beide soorten cursussen nog uit. Hierbij ontwikkelt Pre-U beide soorten cursussen zo veel mogelijk in samenwerking met de UT-opleidingen en houden ze rekening met feedback en wensen van leerlingen en docenten.

Hoe werkt het?

Aanmelden voor Skills Lab kan kosteloos via de website waarna de leerling binnen enkele dagen toegang zal krijgen tot de online leeromgeving. De leerling werkt in zijn of haar eigen tijd op eigen tempo door de verschillende cursussen. Daarbij krijgt de leerling voldoende handvatten om zelf opdrachten na te kijken en de voortgang bij te houden. Pre-U studentmedewerkers met kennis van de stof beantwoorden eventuele vragen. Leerlingen kunnen de cursussen in het Skills Lab uiteraard ook gebruiken ter ondersteuning van de opdrachten die ze op school krijgen. We hopen dat docenten ze daar op gaan wijzen.

Pre-U

Pre-U is het Pre-University College van de Universiteit Twente. Dit betekent dat ze aan de hand van verschillende, uiteenlopende activiteiten zich richten op het ondersteunen, uitdagen en inspireren van leerlingen.

Bezoek voor meer informatie de website van het Skills Lab.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)