HomeNieuwsKeuzehulp ondersteunt bij besluitvorming nacontrole borstkanker

Keuzehulp ondersteunt bij besluitvorming nacontrole borstkanker

Voor de nacontrole bij borstkanker is een keuzehulp ontwikkeld met zorguitkomsten die zorgverlener en patiënt ondersteunen in het proces van samen beslissen. De komende periode wordt onderzoek gedaan naar de effecten van de implementatie van de keuzehulp.

Bij de Borstkanker nacontrole keuzehulp wordt de keuze hoe de nacontrole wordt ingericht ondersteund doordat de zorgverlener de persoonlijke kans op terugkeer van borstkanker berekent middels het INFLUENCE-nomogram, een voorspelmodel ontwikkeld door de Universiteit Twente op basis van een grote set uitkomstgegevens van de Nederlandse Kankerregistratie.

Persoonlijke risico-informatie

Yvonne van Riet, borstkankerchirurg in het Catharina Ziekenhuis Eindhoven: “Met de keuzehulp maken we bij elke patiënt een persoonlijke berekening om te laten zien wat het risico is op terugkeer van de kanker in de borst. Het helpt vrouwen bewust te maken van hoe klein het risico vaak is en dat mee te nemen in de gezamenlijke keuze over de frequentie van de nacontrole.” De Borstkanker nacontrole keuzehulp is mede tot stand gekomen door intensieve samenwerking met Borstkankervereniging Nederland. In de keuzehulp wordt ook gevraagd naar de mate waarin een patiënt angst voor terugkeer ervaart. Angst kan zo bespreekbaar worden gemaakt in de spreekkamer en indien nodig kan dan passende begeleiding kan worden aangeboden.

Zorguitkomsten zijn klinische resultaten van zorg zoals data over behandelresultaten, terugkeer van ziekte maar ook informatie over de gevolgen op de kwaliteit van leven voor patiënten. De borstkanker keuzehulp is ontwikkeld als onderdeel van het Experiment Uitkomstindicatoren van Santeon. Het Experiment wordt ondersteund door VWS in het kader van het programma Uitkomstgerichte Zorg. Doel van het Experiment is om uitkomstinformatie toegankelijk te maken in de spreekkamer of in de kliniek. Patiënten krijgen op maat informatie over zorguitkomsten, zodat zij – samen met hun zorgverlener – beter kunnen beslissen over welke zorg het beste bij hen past.

Passend in bestaand zorgtraject

Naast de borstkanker keuzehulp wordt is er ook op basis van zorguitkomsten een keuzehulp ontwikkelt voor CVA en voor nierfalen. De keuzehulpen zijn in samenwerking met patiëntenverenigingen, wetenschappelijke verenigingen en ZorgKeuzeLab ontwikkel en sluiten aan op bestaande zorgtrajecten. Daarnaast is de Universiteit Twente samen met het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) op basis van de data van de Nederlandse Kankerregistratie het INFLUENCE – nomogram aan het doorontwikkelen.

Voor alle zorginstellingen

De komende periode wordt in het Experiment Uitkomstindicatoren verder onderzoek gedaan naar de effecten van implementatie van de keuzehulpen. Zorgverleners uit andere zorginstellingen die interesse hebben in het gebruik van de keuzehulpen kunnen contact opnemen met Zorgkeuzelab.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)