HomeNieuwsDringend advies Universiteit Twente: draag een mondkapje in de binnenruimtes

Dringend advies Universiteit Twente: draag een mondkapje in de binnenruimtes

Zoals we in onze update van donderdag hebben aangegeven, informeren je over het standpunt van de Universiteit Twente over het dragen van mondkapjes. Dit standpunt volgt naar aanleiding van het nieuwe dringend advies van de Rijksoverheid om een niet-medische mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes. Bij het tot stand komen van ons advies hebben we ook goed geluisterd naar de wensen en behoeften van de UT-gemeenschap. Ook is er overleg geweest tussen de Twentse onderwijsinstellingen in het MBO en HBO en de Veiligheidsregio Twente.

Dringend advies voor het dragen van mondkapjes

De Universiteit Twente geeft het dringend advies om vanaf maandag 5 oktober een niet-medisch mondkapje (zoals in het openbaar vervoer) te dragen. Dat advies geldt voor de binnenruimten in de UT-gebouwen, zowel op als buiten de campus. Het dragen van een mondkapje wordt geadviseerd voor de momenten waarop je je verplaatst van de ene plek in een gebouw naar een andere. Zit je bijvoorbeeld met een aantal medestudenten of collega’s in de kantine, op een werkplek of in een collegeruimte dan hoeft het niet. Uiteraard blijft het houden van 1,5 meter afstand van elkaar steeds de regel.

Belangrijk om te weten:

• Het dragen van mondkapjes is nadrukkelijk een aanvulling op de basisregels en geen vervanging daarvan. Het blijft dus van groot belang om afstand te houden, handen te wassen of ontsmetten, in de elleboog te hoesten en thuis te blijven bij klachten.
  • Het dragen van een niet-medisch mondmasker is geen vervanger voor situaties waarin het dragen van een gecertificeerd (medische) mondmasker of gezichtsscherm gewenst of vereist is.

Het dragen van een mondkapje

De Rijksoverheid geeft het dringend advies voor het dragen van een mondkapje in publieke binnenruimtes, zoals winkels, musea, gemeentehuizen, stations, vliegvelden, restaurants, cafés, theaters en bij de uitvoering van contactberoepen, zowel voor de dienstverlener als de klant.

Met een mondkapje bedek je je mond, neus én kin. Er zijn wasbare varianten en ook mondkapjes die je na gebruik dient weg te gooien. Niet-medische mondkapjes zijn momenteel op veel plekken te verkrijgen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling medische mondkapjes te gebruiken waar dit niet nodig is, om te voorkomen dat er een tekort ontstaat op plekken waar deze moeten worden gebruikt.

Onderstaand filmpje van de Rijksoverheid legt uit hoe een niet-medisch mondkapje in het openbaar vervoer dient te worden gebruikt. De aanwijzingen sluiten aan op die voor het gebruik in publieke binnenruimtes.

Ten slotte

Als Universiteit Twente vinden we het belangrijk dat we alles doen om bij te dragen aan een veilige omgeving. Het dragen van een mondkapje is een relatief eenvoudige manier om dat te doen. Zo zorgen we er met elkaar voor dat we de kans op verspreiding terugdringen. Een mondkapje draag je niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor de mensen in je omgeving.

Het gebruik van mondkapjes is nieuw voor Nederland en dat is voor veel mensen wennen. Het is goed elkaar aan te spreken op het moment dat je je niet prettig voelt door het gedrag van de ander. Ook is het belangrijk begrip te hebben voor elkaars gevoelens. Samen moeten we de COVID-19-aanpak tot een succes maken.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)