HomeNieuwsVoertaal UT vanaf 1 januari 2020

Voertaal UT vanaf 1 januari 2020

Als Universiteit Twente hechten we waarde aan een omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn en iedereen elkaar kan verstaan. Met een groeiend aantal internationale studenten en collega’s kiezen we er daarom voor om per 1 januari 2020 Engels als formele voertaal te gebruiken. Dit betekent dat we formele documenten alleen nog in het Engels schrijven en dat we in overleggen waarbij internationale collega’s aanwezig zijn, Engels spreken. We verwachten hiermee dat dit zal bijdragen aan een goede samenwerking in een internationale werk- en studieomgeving.

Wat betekent dit voor jou? En waar kun je meer informatie vinden over het beleid? In dit bericht lees je hier meer over.

Gaat alles over naar het Engels?

Ja, met uitzondering van een aantal opleidingen die hun onderwijs in het Nederlands geven, zoals bijvoorbeeld Technische Geneeskunde en Technische Natuurkunde. Hier geldt dat de formele taal van de organisatie de taal van het onderwijs volgt.

Als Engels de officiële voertaal is, mag ik dan geen Nederlands meer spreken?

Jawel. Hoewel van iedere UT’er verwacht wordt dat je in het Engels kunt communiceren, hoef je je moedertaal niet op te geven. Tijdens informele gesprekken en -overleggen beoordelen jij en je collega’s onderling of iedereen kan meedoen en kiezen jullie de taal die daarbij aansluit. Het principe van inclusiviteit gaat hier op.

Handige website met alle informatie

Ga naar de Language Policy website voor meer uitgebreide informatie. Op deze website staat o.a. informatie over het beleid, beschikbare taalondersteuning en tools om je Engelse taalvaardigheid te verbeteren en veelgestelde vragen.

Uitnodiging high tea in oktober

Heb je nog aanvullende vragen over het beleid of wil je iemand persoonlijk spreken? Kom naar de high tea die in oktober wordt georganiseerd (datum, tijd en locatie volgt spoedig via de medewerkersportal). Tijdens deze informele high tea kun je al je vragen stellen die je hebt over het taalbeleid. Dit kan gaan over: hoe test ik mijn Engelse taalniveau? Welke taalondersteuningsmogelijkheden zijn er om mijn Engels te verbeteren? Tot aan welke documenten moeten in het Engels en welke niet?