HomeNieuwsGmail-berichten beveiligen met de vertrouwelijke modus

Gmail-berichten beveiligen met de vertrouwelijke modus Alleen voor studenten

Gmail-gebruikers kunnen gevoelige informatie beschermen tegen ongeautoriseerde toegang met de vertrouwelijke modus van Gmail.

Je kunt berichten en bijlagen verzenden via de vertrouwelijke modus om gevoelige informatie te beschermen. Stel limieten in voor wat ontvangers met je e-mail kunnen doen. Zo kun je een vervaldatum instellen, om een toegangscode vragen of opties verwijderen om e-mail door te sturen. Ook kopieren, downloaden en het maken van een afdruk kan hiermee voorkomen worden. Wanneer je de e-mail stuurt, ontvangt de ontvanger een melding over de door jou geselecteerde beperkingen.

Hoe Gmail berichten in de vertrouwelijke modus verwerkt

Wanneer iemand een bericht verzendt in de vertrouwelijke modus, verwijdert Gmail de berichttekst en eventuele bijlagen uit het exemplaar van de ontvanger van het bericht. Deze worden vervangen door een link naar die informatie. In Gmail-clients wordt de gelinkte informatie weergegeven als onderdeel van het bericht. In e-mailclients van derden wordt er een link weergegeven in plaats van de inhoud.

Berichten in de vertrouwelijke modus en Vault

Vault kan alle berichten in de vertrouwelijke modus die worden verzonden door gebruikers in het student.utwente.nl domein bewaren, zoeken, exporteren en er een bewaarplicht op plaatsen. De inhoud van berichten in de vertrouwelijke modus die door externe gebruikers naar naar jou worden verzonden, is niet zichtbaar voor Vault.

Meer informatie is op de support website van Google te vinden.

Let op: Dit geldt alleen voor studenten. Zij gebruiken een G Suite omgeving waarbij Gmail is geactiveerd.