HomeNieuwsEnschede beste studentenwoonstad van Nederland

Enschede beste studentenwoonstad van Nederland

Enschede is door de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) uitgeroepen tot meest studentenhuisvestingsvriendelijke stad van 2018. Het rapport is op 7 maart door Carline van Breugel, voorzitter van LSVb, overhandigd aan wethouder Jeroen Diepemaat van Enschede.

Enschede sprong eruit in de samenwerking tussen gemeente en corporaties. Samen met de gemeente hebben Universiteit Twente, Saxion, SJHT en de Veste een kamerplatform, Roomspot, opgezet om studenten een eerlijke kans te geven op een woning. Roomspot krijgt veel waardering in het rapport.

Wethouder Jeroen Diepemaat was zeer content dat Enschede bovenaan eindigde. De wethouder benadrukte dat het de verdienste is van alle partners dat Enschede de beste studentenwoonstad is. “Deze erkenning geeft ons energie om deze positie vast te houden. We hebben veel aandacht voor de wooncarrière van studenten en net afgestudeerden in Enschede”, aldus Jeroen Diepemaat.

Oplevering woonprojecten

De LSVb heeft het studentenhuisvestingsbeleid onderzocht in de 10 (grootste) studentensteden met een Universiteit en/of Hogeschool. Zij heeft het beleid beoordeeld op een viertal criteria: samenwerking met corporaties, particuliere verhuur, informatievoorziening en projecten. Pluspunten van Enschede zijn, naast de nauwe samenwerking tussen de partners en Roomspot.nl, onder andere de oplevering van een aantal nieuwe projecten rondom studentenhuisvesting, onder meer voor groepen studenten die het moeilijker hebben op de woningmarkt. Daarnaast is het doel studenten zich in Enschede te laten thuis voelen en het bestaan van een subsidieregeling om activiteiten die Enschede als studentenstad zichtbaar maken te stimuleren.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)