HomeNieuwsUT behoudt nationale toppositie in Internationale Studenten Barometer

UT behoudt nationale toppositie in Internationale Studenten Barometer

De Universiteit Twente scoort ook deze editie van de gerenommeerde Internationale Studenten Barometer (ISB) goed. De ISB geeft inzicht in de tevredenheid van internationale studenten en is wereldwijd het grootste onderzoek op dit gebied. In de herfsteditie (Autumn Wave 2018) van de ISB staat de UT tweede van de dertien Nederlandse universiteiten. De UT scoort bovendien de hoogste mate van tevredenheid in twee van de vier categorieën: ‘support’ en ‘arrival’.

De wereldwijde positie van de UT is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van de vorige editie: plek 92 van de 199 universiteiten. Twee jaar was geleden dat plek 80 van 182.

Benchmark

De Internationale Studenten Barometer is niet zozeer een ranking, maar meer een benchmark voor hogescholen en universiteiten om de tevredenheid van buitenlandse studenten over het aanbod en de services te meten. Studenten wordt gevraagd de mate van tevredenheid aan te geven op aspecten als de kwaliteit van de faciliteiten, huisvesting en het sociale klimaat voor buitenlandse studenten. De resultaten helpen om het internationaliseringsbeleid van de UT aan te scherpen.

Uitstekende faciliteiten

Door de resultaten te vergelijken met die van andere universiteiten wereldwijd, in Europa en binnen Nederland, worden de sterktes en verbeterpunten helder. Zo scoort de UT landelijk gezien het beste als het gaat om support (o.a. IT-systemen, diverse faciliteiten, Student Union, huisvestingsmogelijkheden, studieverenigingen, studie- en carrièreadvies) en arrival (hoe worden internationale studenten vanaf hun aankomst begeleid in bijvoorbeeld huisvesting, sociale activiteiten, maar ook zaken als het openen van een bankrekening).
De UT scoort van alle onderzochte onderwijsinstellingen wereldwijd het allerbeste op de vragen over visa advice. Bij application to offer is de UT de mondiale nummer twee. Een punt waar de UT verder op kan verbeteren is de mogelijkheid voor sociale integratie met Nederlandse studenten.

1000 UT-studenten

De International Student Barometer is een initiatief van I-Graduate, een internationaal onderzoeksinstituut voor het onderwijs, en wordt sinds 2005 gehouden. Aan de Autumn Wave 2018 van de ISB hebben zo'n 195.000 respondenten van 199 onderwijsinstellingen deelgenomen. In de periode oktober tot en met december 2018 zijn alle internationale studenten van de onderwijsinstellingen uitgenodigd deel te nemen aan de barometer. Ruim 1000 internationale studenten van de UT vulden de enquête in.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)