Voor de energietransitie wordt vaak alleen gedacht aan de technologie die deze transitie mogelijk moet maken. Echter, deze transitie wordt nu vooral tegengehouden door het enorme tekort aan personeel. Met behulp van financiering uit het NWO-brede Human Capital programma zullen aan de Universiteit Twente twee onderzoeksprojecten starten om deze kloof te dichten. Met ‘Gas erop!’ van Maaike Endedijk en ‘GoPro’ van Bas Kollöffel (beide Faculteit BMS) richt de UT zich op vernieuwingen in leer-werkomgevingen in de technische installatiebranche.
“Er wordt van het bestaande personeel nieuwe kennis en vaardigheden gevraagd. En om dit op te lossen is een samenwerking tussen wetenschap, onderwijs en het bedrijfsleven nodig”, vertelt Endedijk. In heel Nederland hebben drie van dit soort projecten financiering gekregen van NWO, waarvan twee de thuisbasis hebben aan de Universiteit Twente.
Learning Communities
Beide projecten maken gebruik van het veelbelovende concept van Learning Communities. In zogenaamde ‘Learning Communities’ werken, leren en innoveren onderwijs en bedrijfsleven samen om vraagstukken op te lossen, zoals hoe we op een goede manier een hele wijk van het gas kunnen halen. Nog niet bekend is hoe die ‘Learning Communities’ het beste vormgegeven kunnen worden. De vraagstellingen waar in de Learning Communities aan gewerkt worden zijn afkomstig uit de praktijk. Het onderzoek levert fundamenteel inzicht over leren en innoveren in leer-werkomgevingen en levert concrete en praktische handvatten op voor de installatiebranche.
Twee projecten
De twee projecten onderzoeken twee verschillende vormen communities. “In het project ‘Gas erop!’ worden Learning Communities gevormd rondom innovatieve projecten van bedrijven, waar specialisten en studenten uit het onderwijs aan toe worden gevoegd”, aldus Endedijk. Iedereen leert dus met en van elkaar en het geleerde kan direct in de praktijk worden toegepast. Vervolgens deelt elke Learning Community haar inzicht weer met de andere projecten.
Het ‘GoPro’-project richt zich op het verbeteren van de integratie van de theorie uit het onderwijs met de praktijk. “GoPro technologie kan mogelijk docenten, praktijkbegeleiders en studenten met elkaar verbinden om zo kennis en feedback te delen. Via een videoplatform worden studenten opgeleid tot vaardige, reflectieve, zelfsturende en bovendien levenslang lerende professionals”, aldus Kollöffel.
Brede samenwerking
Het ‘GoPro’-project staat onder leiding van Bas Kollöffel. Hij werkt samen met de vakgroepen Onderzoeksmethodologie Meetmethoden en Data-Analyse (Faculteit BMS) en Construction Management & Engineering (Faculteit ET) en verschillende partners buiten de UT zoals Hogeschool Utrecht, OTIB, BAM, Koning Willem I College, Alliander, Baas, Stichting BLEI, Bouwend Nederland, GOA Leidingtechniek, O&O fonds Netwerkbedrijven, Heijmans, Visser & Smit Hanab en Volker Wessels.
Het ‘Gas erop!’-project staat onder leiding van Maaike Endedijk en zij werkt samen met Saxion Hogeschool, Hogeschool Windesheim, ROC van Twente, OTIB, Stichting ISSO, Stichting Pioneering, en de installatiebedrijven uit de regio Twente: van Dam, Alferink, Nijhof, Geas Energiewacht, Loohuis, Winkels, Engberink en de Groot.