HomeNieuwsBalzan Prize voor Detlef Lohse

Balzan Prize voor Detlef Lohse "Uitzonderlijk veelzijdige wetenschapper"

Detlef Lohse, hoogleraar Physics of Fluids aan de UT, krijgt de prestigieuze Balzan Prize 2018 voor zijn werk op het gebied van vloeistofdynamica. Dit heeft de Italiaans-Zwitserse Balzan Foundation vandaag bekend gemaakt in Milaan. De prijs, waaraan een geldbedrag van 750.000 Zwitserse Franken is verbonden, zal hij in november in ontvangst nemen in Rome.

“Professor Lohse ontvangt de Balzan Prijs voor zijn uitzonderlijke bijdragen in de meest uiteenlopende gebieden van vloeistofdynamica, zoals de overgang naar turbulente regimes in Rayleigh Bénard convectie, onderzoek naar meerfasen turbulente stroming, sonoluminescentie, de eigenschappen van bellen en druppels tot op microscopisch niveau, micro- en nanofluidics.” Zo verwoordde de jury het, bij monde van twee vermaarde wetenschappers: Etienne Ghys, onderzoeksdirecteur van het Centre National de la Recherche Scientifique in Lyon en Carlo Wyss, oud-directeur bij CERN in Genève.

Grote namen

De Balzan Prijs is genoemd naar Eugenio Balzan en zijn dochter Lina. De naam Eugenio Balzan is onlosmakelijk verbonden met de Milanese krant Corriere della Sera. Het fortuin dat zijn dochter Lina erfde bij zijn overlijden, besloot zij te steken in het werk van individuen en organisaties. De International Balzan Foundation bestaat sinds 1957. Naast grote wetenschappers zoals Andrej Kolmogorov (wiskunde) en Jan-Hendrik Oort (astrofysica) ontvingen componisten zoals Paul Hindemith en György Ligeti een Balzan Prijs, en ook weldoeners zoals Moeder Teresa. Wetenschappers moeten ongeveer de helft van het prijzengeld (750.000 SFr is ongeveer 670.000 euro) steken in talentontwikkeling: onderzoeksprojecten voor jonge mensen.

De prijs wordt afwisselend in Bern en in Rome uitgereikt; dit jaar zal de plechtigheid in Rome zijn, in november.

LOHSE: Veelvuldig onderscheiden

Detlef Lohse, universiteitshoogleraar aan de Universiteit Twente, heeft al verschillende prijzen en blijken van waardering ontvangen, zoals de Fluid Dynamics Prize van de American Physical Society, de Spinozapremie, het Simon Stevin Meesterschap en de George K. Batchelor Prize. Hij is grondlegger van het Max Planck – University of Twente Center for Complex Fluid Dynamics. In April 2010 ontving hij de koninklijke onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

(foto Gijs van Ouwerkerk)

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692