HomeNieuwsUT-partner Manuel Bibes wint Descartes-Huygensprijs

UT-partner Manuel Bibes wint Descartes-Huygensprijs

De Franse natuurkundige Manuel Bibes heeft de Descartes-Huygensprijs 2017 gewonnen. Dat is op 14 december 2017 bekendgemaakt door de KNAW, de Franse ambassade in Nederland en de Académie des Sciences. Hij krijgt de prijs voor zijn excellente onderzoek en zijn bijdrage aan de Frans-Nederlandse samenwerking, waaronder een aantal projecten samen met de Universiteit Twente. Bibes wint de prijs samen met Daniël Vanmaekelbergh van de Universiteit Utrecht.

Samenwerking

Manuel Bibes werkt in een tweetal projecten samen met onderzoekers van de Inorganic Materials Science (IMS) onderzoeksgroep van de Universiteit Twente. Het eerste project is op het gebied van metaal-isolator overgangen in nickelaten. Ook werken UT-onderzoekers met hem samen in het EU-project ULPEC (ultra low pover event-based camera), waarin een event-based camera op basis van neuromorfe elektronica ontwikkeld wordt. Met de prijs, 23.000 euro, zal Bibes onder andere naar Twente komen om de samenwerking verder te versterken.

Over de winnaar

Manuel Bibes (1976) is een materiaalwetenschapper die metaaloxides bestudeert. Bibes is een onderzoeksdirecteur van het instituut Unité Mixte de Physique, een samenwerkingsverband tussen elektronicaonderneming Thales en de Franse overheidsorganisatie voor fundamenteel onderzoek CNRS. Bibes is bekend vanwege zijn onderzoek aan zogeheten dunne-filmoxides en het gebruik hiervan in spintronica. Meer informatie over de Descartes-Huygensprijs en de beide winnaars is te vinden op de website van de KNAW.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment