HomeNieuwsUT en partners krijgen award voor grootste 3D-geprinte scheepsschroef ter wereld

Vorige week werden door het blad Computable de belangrijkste ICT-prijzen van Nederland voor de 12e keer toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden. Binnen de categorie ‘ICT-project van het Jaar in het MKB’ wint het project waarin de grootste 3D-geprinte scheepsschroef ter wereld is gerealiseerd. Deze enorme scheepsschroef is het resultaat van een samenwerking tussen RAMLAB, scheepsbouwer Damen, IBM, Universiteit Twente en Delft en het Materials Innovation Institute (M2i)  .

In september 2017 produceerde de UT samen met de partners de eerste en grootste 3D-geprinte scheepsschroef ter wereld. De vierhonderd kilo zware schroef is geprint bij RAMLAB, een experimentele werkplaats met 3D-metaalprinters in de Rotterdamse haven. UT-onderzoeker Wei Ya leidt het project. Hij en zijn team werken momenteel aan het optimaliseren van het printproces om de certificatiedoeleinden voor elkaar te krijgen. Tevens werken de teams samen met IBM aan big data-analyses voor ‘machine learning’ om het gehele proces te automatiseren. Het team ontving voor dit aspect de Computable Award 2017 binnen de categorie "ICT-project van het jaar in het MKB".

Wire Arc Additive Manufacturing

Onderzoekers van de Universiteit Twente en Delft werken aan het zogenaamde ‘Wire Arc Additive Manufacturing’ (WAAM) proces. Dat proces maakt het mogelijk om zeer grote producten te printen, zoals schroeven voor grote schepen. De 3D-geprinte scheepsschroef bestaat uit een legering van koper, nikkel, aluminium en brons. De onderzoekers van de universiteiten werken samen met de toonaangevende industriële partner RAMLAB, evenals met Damen, Autodesk, Lincoln electrics, Valk welding, Promarin en anderen.

Innovatieve denkers

“Universiteit Twente heeft geen tekort aan innovatieve denkers. De nieuwste digitale productiemethoden zijn essentieel om de vierde industriële revolutie te bereiken. Het realiseren van digitale productie brengt niet alleen technische, maar ook wetenschappelijke uitdagingen met zich mee. Additive Manufacturing van metalen producten, als een van die nieuwe productiemethoden, is zowel in trek bij de industriële als in de academische wereld”, besluit UT-professor Gert-willem Römer.

Foto 1: v.r.n.l. Wei Ya (post-doc UT en projectleider), Vincent Wegener (managing director RAMLAB), Arjen van de Wetering (IBM).
Foto 2: WAAMpeller, fotografie door Damen

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)