HomeNieuwsUT kent zeven innovatievouchers toe
Innovatie UT
UT Start-ups

UT kent zeven innovatievouchers toe Investering in samenwerking met MKB

De Universiteit Twente heeft in de tweede ronde zeven kennisintensieve MKB’ers een innovatievoucher toegekend ter waarde van 10.000 euro. De geselecteerde bedrijven zetten de voucher in voor het gebruik van faciliteiten, begeleiding, trainingen of onderzoek bij zes van de zeven Centers of Expertise van de universiteit.

De Universiteit Twente heeft in totaal 50 innovatievouchers voor het MKB beschikbaar met een totale waarde van 500.000 euro. Daarvan zijn er nu 15 toegekend in deze eerste twee rondes. Ze zijn bedoeld om de samenwerking tussen het kennisintensieve MKB en de Centers of Expertise van de Universiteit Twente verder te stimuleren.

Ronde twee vouchers

De vouchers zijn op 30 mei tijdens de VIT bijeenkomst over Smart Industry uitgereikt aan de volgende bedrijven: BNP Brinkmann GmbH & Co KG (ThermoPlastic composite Research Center), BOND High Performance 3D Technology (ThermoPlastic composite Research Center), CE-Mate BV (MESA+ Nanolab), ESPS (Virtual Reality Laboratory), Imotec BV (LEO Center for Service Robotics), TripleMed BV (Experimental Center for Technical Medicine) en Food Basics (DesignLab).

Björn de Graaf van het bedrijf ESPS start met het VR Lab op de UT een project over ‘collaboratieve robots’. ‘In de smart industry is de interactie tussen robots onderling en tussen robots en mensen van belang. Wij gaan met augmented reality in ons Robotics Experience Center aan de slag om de werkprocessen en die interactie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, kortom RIOD (Robotics Interaction On Demand). Deze voucher is daarbij een welkome start.’

Nieuwe ronde na de zomer

Na de zomer opent een derde ronde voor aanvragen van UT Innovatievouchers via www.utwente.nl/innovatievoucher. Bedrijven hebben van 29 augustus tot en met 10 oktober 2016 de tijd om hun projectvoorstel in te dienen. Om in aanmerking te komen voor een voucher van 10.000 euro, is een vereiste dat ze een nieuwe gebruiker zijn van de faciliteiten van het betreffende Center of Expertise. Er wordt een eigen bijdrage van minimaal 2.500,- euro verlangd.

Centers of Expertise

De vouchers zijn aan te vragen voor een van de volgende Centers of Expertise van de Universiteit Twente:

-          European Membrane Institute (EMI)

-          ThermoPlastic composites Research Center (TPRC)

-          MESA+ NanoLab

-          Experimental Center for Technical Medicine (ECTM)

-          Center for Service Robotics (LEO)

-          Virtual Reality Laboratory (VR-lab/T-Xchange)

-          DesignLab

De innovatievouchers maken deel uit van het programma Strategisch Business Development van de Universiteit Twente, ter versterking van de relatie met het bedrijfsleven.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)