HomeNieuwsJoep van Beurden in Raad van Toezicht Universiteit Twente

Joep van Beurden in Raad van Toezicht Universiteit Twente

Joep van Beurden is per 1 januari 2016 benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Twente. De benoeming van de Chief Executive van Kendrion N.V. als lid geldt voor vier jaar. Van Beurden volgt hiermee drs. Eelco de Boer op, die sinds januari 2008 lid was van de Raad van Toezicht.

Joep van Beurden heeft meer dan 20 jaar ervaring als leider van technologie bedrijven in de Verenigde Staten en Europa. Sinds 1 december 2015 is van Beurden Chief Executive van Kendrion N.V., een organisatie gericht op het ontwerpen en ontwikkelen van geavanceerde elektromagnetische en mechatronische oplossingen voor industriële en automobiel toepassingen.

Van 2007 tot 2015 was hij Chief Executive Officer van CSR Plc., een bedrijf in de halfgeleiderindustrie, actief in de markten voor automobielen en consumenten elektronica. Voor CSR was hij CEO van NexWave Inc., een leverancier van software oplossingen voor onder meer TV’s en DVD spelers. Hij bekleedde leidende posities bij Canesta Inc., een halfgeleiderbedrijf, en Philips Components, in Californië.  Daarvoor werkte hij bij McKinsey & Co. en Royal Dutch Shell.  Direct na zijn afstuderen heeft hij les gegeven in Natuurkunde en Electrotechniek aan de University van Zambia.

Joep van Beurden is alumnus van de Universiteit Twente en heeft in 1985 zijn Ingenieursdiploma Technische Natuurkunde behaald.

Over zijn benoeming zegt hij: “Ik voel me trots en vereerd om als alumnus van de UT, met mijn zakelijke achtergrond in techniek en innovatie, bij te dragen aan de toekomst van onze ondernemende universiteit."

De Raad van Toezicht is ervan overtuigd dat Joep van Beurden een waardevolle aanvulling is van de Raad van de Universiteit Twente. Er is gezocht naar een kandidaat met internationale ervaring in high-tech en innovatie, internationale ervaring met start-ups in de technologie en - als lid van de auditcommissie - een kandidaat met financiële ervaring in een organisatie van enige omvang. Van Beurden voldoet daar ruimschoots aan.

Contactpersoon: drs. Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, tel. 053-489 2210  of 06 2002 74 35.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)