HomeNieuwsUT-spin-off Eurekite kan stap naar de markt maken
Nano

UT-spin-off Eurekite kan stap naar de markt maken Cottonwood investeert in tweede Twentse innovatieproject

Eurekite, de eerste wereldwijde aanbieder van flexibele keramieken opgebouwd met behulp van nanotechnologie, krijgt een flinke financiële impuls van Cottonwood Euro Technology Funds. Cottonwood Euro Technology Fund, de Europese tak van de vooraanstaande Amerikaanse investeringsmaatschappij, investeert een miljoen euro als vroegfinanciering in de Twentse startup. Cottonwood behoort in eigen land tot de topinvesteerders in veelbelovende technisch-wetenschappelijke startups.

De technologie die Eurekite gebruikt, borduurt voort op onderzoek van het MESA+ instituut voor Nanotechnologie van de Universiteit Twente. De keramieken die Eurekite ontwikkelt, kennen een flink aantal voordelen boven de huidige keramieken omdat zij qua eigenschappen meer op papier lijkt: het kan in elke vorm worden gebogen en is minder kwetsbaar. Dat maakt het mogelijk om het aantal toepassingen te vergroten, vanwege unieke thermische, elektrische, katalytische en filterende eigenschappen.

Groei mogelijk maken

Cottonwood is één van de weinige Amerikaanse investeringsfondsen die vroegfinanciering biedt voor technisch-wetenschappelijke startups buiten Silicon Valley en Boston. Cottonwood gaat daarbij op zoek naar opkomende regio’s waar volop innovatie plaatsvindt en kansen zijn om met ervaren management en kapitaal groei mogelijk te maken. “We hebben voor Twente gekozen als ons Europese uitvalsbasis omdat het ondernemersklimaat van wereldniveau is, er een toonaangevende ondernemende universiteit is en er breed commitment is om voort te borduren op de successen uit de regio. Dat we er voor kiezen om ook onze tweede investering plaats te laten vinden bij de Universiteit Twente, bewijst dat er innovatie van wereldklasse plaatsvindt”, aldus Ray Quintana, General Partner van de Europese tak van Cottonwood.

Gerard Cadafalch, oprichter en eigenaar van Eurekite: “We krijgen verzoeken van klanten over de hele wereld, op tal van vlakken: voor toepassing in olie- en gassensoren tot antennes voor mobiele telefoons, verbetering van capaciteit van lithium-ion batterijen, zware elektronica voor elektrische auto’s en zelfs opwekking van zonne-energie. We zien nu al dat de ondersteuning van Cottonwood nieuwe deuren voor ons opent. Het geeft ons bovendien een financiële impuls die er voor zorgt dat we werkende prototypes kunnen fabriceren en investeringen kunnen doen die het mogelijk maken om de productie op te schalen. Hiermee kunnen we met Eurekite de volgende stap maken.”

Over Eurekite

Eurekite is ’s werelds eerste leverancier van flexibele keramieken gebaseerd op nanovezels. Het bedrijf heeft een flexibele keramische PCB (printplaat) ontwikkelt die eigenschappen als flexibiliteit en gewicht van polymeer kan combineren met de warmtebestendigheid en isolatie van een keramische PCB. De flexibele keramische PCB behoudt een lage diëlektrische constante bij relatief hoge diëlektrische sterkte - of signaalsterkte. Daarmee vormt het een uitstekend platform voor hoogwaardige signaaloverdracht in verschillende omstandigheden. Bovendien is de warmtegeleiding van de flexibele keramische printplaat is veel beter dan die van de standaard keramische PCB.

PCBs is één van de innovaties en het eerste die door het bedrijf naar de markt wordt gebracht. Door de unieke eigenschappen van het flexibele keramische PCB, kunnen nieuwe toepassingen ontstaan op het gebied van telecommunicatie, elektronica en detectiesensoren bij hoge temperaturen. Die kansen ontstaan met name door de combinatie van flexibiliteit en lichtgewicht en het behoud van de prestaties van traditionele keramieken. Het biedt ontwerpers nieuwe mogelijkheden voor baanbrekende toepassingen.

Over Cottonwood Euro Technology Fund

Cottonwood investeert met name in bedrijven actief in fotonica, hoogwaardige materialen, gezondheidszorg en duurzame energie. Het hoofdkantoor van Cottonwood Europe is gevestigd op Kennispark, de innovatieve campus van Twente en biedt een strategische locatie voor het aanboren van markten in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Het Britse Preqin, een vooraanstaand onderzoeksbureau op het gebied van het verzamelen en analyseren van data over private investeringsfondsen, heeft Cottonwood uitgeroepen tot best presterend fonds in de vroege fase financiering in haar eerste jaar. Cottonwood opereert vanuit een model waarbij vanaf de eerste dag de internationale groei voorop staat. Daarbij worden direct strategische partners voor de volgende ronde betrokken. Op deze manier ontstaat een model waarin de startup zich relatief soepel kan ontwikkelen omdat het financieringspad direct is geëffend. Eerder dit jaar investeerde Cottonwood in de Twentse robotvogel, eveneens een innovatie van een spin-off van de Universiteit Twente.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)