HomeNieuwsNominatie Alexander Brinkman New Scientist Wetenschapstalent

Nominatie Alexander Brinkman New Scientist Wetenschapstalent

UT-hoogleraar Alexander Brinkman behoort tot de top 25 bij de verkiezing tot New Scientist Wetenschapstalent 2015. Dit maakt het wetenschapstijdschrift op 18 augustus bekend. Brinkman is hoogleraar Quantum Transport in Matter bij onderzoekersinstituut MESA+ van de UT. Hij wordt door New Scientist omgeschreven als jong, wetenschappelijk talent.

New Scientist reikt dit jaar voor het eerst een prijs uit voor het grootste wetenschapstalent van de Lage Landen. Een vakjury heeft zich gebogen over inzendingen van alle universiteiten uit Nederland en Vlaanderen. 25 talenten hebben de eerste selectie overleefd en behoren tot de groep waarop een stem uitgebracht kan worden.

Onderzoek in de schijnwerpers

“In Nederland en Vlaanderen vindt enorm veel baanbrekend toponderzoek plaats. De aanwas van jong wetenschappelijk talent is daarbij onmisbaar. Met de verkiezing van het New Scientist Wetenschapstalent 2015 willen we deze talenten ondersteunen en hun onderzoek in de schijnwerpers zetten”, laat wetenschapsredacteur Joris Janssen van New Scientist weten.

Op www.newscientist.nl/talent is vanaf 18 augustus de digitale stembus geopend. Tot en met 6 september kunnen bezoekers aangeven wie volgens hen het meest baanbrekende, originele of verrassende onderzoek doet.
Op 24 september wordt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam bekend gemaakt wie zich een jaar lang New Scientist Wetenschapstalent 2015 mag noemen. De vijf hoogst scorende talenten geven die avond een pitch. Lezingen van nanofysicus Leo Kouwenhoven, forensisch biofysicus Maurice Aalders en juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan maken de avond tot een viering van de wetenschap.

Breng hier je stem uit.

Alexander Brinkman (1975)

Quantummechanica – Supergeleiding

Alexander Brinkman promoveerde in 2003 op zijn onderzoek naar supergeleidende materialen. Hij is een van de jongste hoogleraren van Nederland, dankzij een positie die hij sinds 2011 aan de Universiteit Twente bekleedt. Brinkman doet onder meer onderzoek naar quantum materialen. Zijn ontdekking dat magnetische effecten kunnen bestaan op het grensvlak tussen niet-magnetische materialen kreeg grote aandacht. In 2007 werd het werk van Brinkman genoemd in de lijst ‘Top 10 breakthroughs of the year 2007’ van het vakblad Science. Voor zijn onderzoek ontving hij Veni- en Vidi-beurzen en in 2010 kreeg hij de prijs voor beste docent van de Universiteit Twente. In 2011 werd hij lid van De Jonge Akademie. Brinkman heeft meerdere mediaoptredens op zijn naam staan waarin hij de quantummechanica voor het voetlicht brengt, bijvoorbeeld in De Wereld Leert Door.