HomeNieuwsUT deelnemer in vier van de vijf STW Perspectiefprogramma’s

UT deelnemer in vier van de vijf STW Perspectiefprogramma’s STW en bedrijfsleven investeren 24 miljoen euro in toponderzoek

Het bestuur van Technologiestichting STW geeft groen licht aan vijf omvangrijke onderzoeksprogramma’s die moeten leiden tot innovatieve technologieën. STW stelt daarvoor ruim 16 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast investeren tientallen bedrijven in totaal ruim 8 miljoen euro, waaronder Shell, DAF, en TomTom en diverse mkb-bedrijven en start-ups. De Universiteit Twente is deelnemer in vier van de vijf programma’s.

De vijf onderzoeksvoorstellen zijn geselecteerd binnen het financieringsprogramma ‘Perspectief voor de topsectoren’. Dit daagt wetenschappers uit samenwerkingsverbanden aan te gaan met private partijen, om gemeenschappelijk innovatief onderzoek op te zetten dat aansluit bij de topsectoren. Het Perspectief-programma leverde in deze ronde 28 onderzoeksinitiatieven op. De vijf gehonoreerde voorstellen ontvangen van STW een subsidie die varieert van 2,2 miljoen euro tot 4 miljoen euro. Bedrijven en andere partners leveren in totaal een investering van ruim 8 miljoen euro. De universiteit Twente is deelnemer in vier van de vijf programma’s.

Hightech materialen uit afval

Binnen het programma ‘Innovative Magnetic Density Separation for the optimal use of resources and energy’ werken diverse bedrijven en kennisinstellingen samen om meer hightech materialen uit afval te recyclen, in plaats van ze steeds weer opnieuw te maken uit erts en olie. Dit programma richt zich op de ontwikkeling van een generieke recyclingtechnologie voor afvalstromen, zoals afgedankte elektronica en plastic verpakkingen. Zulke afvalstromen bestaan uit meer dan honderd verschillende hightech materialen, die vaak zijn toegepast in fijne structuren zoals dunne draadjes of folies in producten. Hier vind je meer informatie over de UT bijdrage aan dit project.

Zelfrijdende voertuigen

Binnen het i-CAVE programma slaan wetenschappers, bedrijven en overheden de handen ineen om samen voertuigen te ontwikkelen die zowel autonoom kunnen rijden (op afgesloten wegen) als coöperatief kunnen rijden op de openbare weg. Dat is nodig, want het invoeren van zelfrijdende auto’s kan niet van de een op de andere dag. Met een demonstratieplatform willen de betrokken partijen aantonen dat de overstap van volledig handmatig rijden naar automatisch rijden wel degelijk mogelijk is.

Diagnose en op maat

Het NeuroCIMT programma richt zich op nieuwe technologieën voor een nauwkeurige diagnose en op maat gesneden behandeling van neurologische aandoeningen (herseninfarct, MS) en sensorische aandoeningen (gehoorbeperking, chronische pijn). De onderzoekers proberen, onder andere door gebruik van EEG, meer te weten te komen over de controlefunctie van het centrale zenuwstelsel. Door grondige analyse hopen de onderzoekers patiënten optimaal te ondersteunen om hun autonomie te herwinnen en kwaliteit van leven te verbeteren.

Vloeibaar aardgas

Overstappen naar vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof voor de transportsector kan de CO2-uitstoot tot 20 procent verlagen en tegelijkertijd de luchtkwaliteit verbeteren. Dit vraagt wel om investeringen in lever- en laadstations, in bevoorradingsschepen en in het ombouwen van schepen en vrachtwagens om LNG als brandstof te gebruiken. Het programma SLING ontwikkelt de ontbrekende kennis om nieuwe technologie voor LNG-tanks mogelijk te maken, waarbij de kosten voor de scheepvaart significant worden gereduceerd.