HomeNieuwsMarijn ten Thij van Universiteit Twente geselecteerd voor de Nationale DenkTank 2014

Marijn ten Thij is als voormalig student van de Universiteit Twente geselecteerd als een van de 23 excellente studenten en promovendi die de Nationale DenkTank 2014 vormen. Zij worden geselecteerd op basis van intellectuele capaciteiten, interpersoonlijke vaardigheden, samenwerking, gedrevenheid, creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid. De Nationale DenkTank presenteert jaarlijks op basis van een gedegen analyse een aantal concrete adviezen en oplossingen voor een taai maatschappelijk probleem.  Jaarlijks schrijven ruim 300 studenten zich in voor de Nationale DenkTank. De Nationale DenkTank vindt dit jaar voor de negende keer plaats.

Big Data

Dit jaar staat het thema Big Data centraal. Steeds meer gegevens worden opgeslagen. Niet alleen persoonlijke gegevens van consumenten en burgers, maar ook algemene patronen in bijvoorbeeld beweging, koopgedrag en reizen. Deze data wordt nu vaak niet ten volle benut. De Nationale DenkTank 2014 gaat op zoek naar slimme toepassingen van Big Data op het gebied van mobiliteit, infrastructuur, sociaal domein en gezondheidszorg.

De Nationale DenkTank zoekt naar concrete en haalbare oplossingen op het snijvlak van de wetenschap, overheid en bedrijfsleven. De multidisciplinaire benadering is vooral bij het thema Big Data van belang, omdat de wetenschap van de Big Data verbonden moet worden met haar (economische) potentieel in het bedrijfsleven en de overheid. Bovendien raakt Big Data publieke belangen, zoals privacy en andere grondrechten.

De deelnemers van de Nationale DenkTank zijn maandag 18 augustus aan de slag gegaan. Ze krijgen tot eind september de tijd om hun analyse van de huidige situatie te maken. Begin december presenteren zij een aantal innovatieve oplossingen en adviezen.