HomeNieuwsNog meer wetenschappelijk spektakel op Zwarte Cross
De nieuwe Universitent. Foto: Zwarte Cross.

Nog meer wetenschappelijk spektakel op Zwarte Cross Universitent dit jaar drie dagen lang en dubbel zo groot

Grootser, cooler en nóg meer spektakel. De Universitent op de Zwarte Cross krijgt dit jaar in alle opzichten een flinke upgrade. Tijdens de achttiende editie van het festival worden bezoekers getrakteerd op colleges over onder andere nanotechnologie, natuurkunde, klimaatverandering en robotica. De Universitent is dit jaar twee keer zo groot en is bovendien een dag extra onderdeel van het theaterprogramma op de Zwarte Cross. ‘Wetenschap is gruwelijk!’, aldus Tante Rikie, geestelijk moeder van het festival.

De Zwarte Cross in Lichtenvoorde, met vorig jaar een recordaantal van ruim 160.000 bezoekers, is een bizarre mix van motorcross, muziek, stunts, theater, humor en veel gekte en spektakel. Tussen al dit geweld bleek in de voorgaande vier edities van de Universitent al dat wetenschap een welkome aanvulling is. In 2013 trok de Universitent meer dan duizend geïnteresseerden, die soms rijen dik voor de tent stonden. Zelfs Zwarte Cross-organisator Gijs Jolink volgde een college.
Dit jaar vormt die wetenschap een nog belangrijker ingrediënt. Bezoekers kunnen van 25 tot en met 27 juli voor het eerst drie dagen lang genieten van de meest gepassioneerde wetenschappers die colleges geven waar de vonken vanaf springen.

Blij met nog groter podium
Organisatoren Guus Rijnders en Dave Blank stelden namens onderzoeksinstituut MESA+ van de Universiteit Twente het programma samen. “Wetenschap is hot, dat merk je aan alles”, vertelt Guus Rijnders. “De organisatie van de Zwarte Cross ziet dat ook steeds meer in en biedt ons dit jaar een nog groter podium. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee. De Universitent is een echte blikvanger waarin wetenschap op een populaire manier wordt getoond aan het grote publiek. We zijn trots op de samenwerking.”

Meer bands en meer wetenschappers
De vernieuwde Universitent heeft zo’n 150 zitplaatsen en biedt ook nog staanplaatsen. De bands Playin’ L-Street Band & Friends, met Guus Rijnders zelf als gitarist, en UT-onderzoeker Ton Spil (‘The Future of Music) zorgen voor de muzikale invulling.  Acht UT-studenten van Science on Tour verzorgen proefjes onder de noemer huis-tuin-en-keukennatuurkunde. Daarbij komen onder andere supergeleiding, hoogspanning, een Van der Graaf Generator en een Vortex machine aan bod.

De UT heeft acht topwetenschappers en de volgende colleges op het programma staan:
Prof. Dave Blank: Nano is groots.
Prof. Guus Rijnders: Poep, plas en adem ruiken, daar word je beter van.
Prof. Albert van den Berg: Gezonde chips voor de mens.
Dr. Mark Huijben: Are you HOT enough?
Prof. Vanessa Evers: De robots komen, wat nu?
Dr. Ton A.M. Spil: The Future of Music.
Dr. Loes Segerink: Draaiende zaadcellen.
Prof. Alexander Brinkman: Super Cool laat je zweven.

Daarnaast zijn er presentaties van ir. Hilde Blank (BVR), ir. Rob Koenen (TNO/NPO) en prof. Irene van Staveren (Erasmus Universiteit).

Op deze pagina vind je het Universitent Blokkenschema en via het nieuwsoverzicht van de Zwarte Cross vind je beschrijvingen van alle colleges.
Hier vind je een videoverslag van de Universitent van 2013.