HomeNieuwsOp de vleugels van icarus:

Op de vleugels van icarus: Hoe techniek en moraal met elkaar meebewegen

Techniek plaatst ons voortdurend voor ethische dilemma’s. Een recent ontwikkelde chip die de mannelijke vruchtbaarheid test, blijkt het ook mogelijk te maken om de spermacellen voor een meisje te scheiden van die voor een jongetje. Deze praktijk is nu nog verboden, maar wat gebeurt er als er straks een doe-het-zelf-apparaatje voor geslachtskeuze komt? En wat moeten we met Google Glass, de slimme internetbril die de gebruiker direct alle beschikbare informatie geeft over de mensen en dingen die hij ziet? Wat gaat dit betekenen voor menselijke relaties, voor de openbare ruimte? Deze vragen beantwoordt UT-hoogleraar Peter Paul Verbeek in zijn nieuwe boek ‘Op de vleugels van Icarus: hoe techniek en moraal met elkaar meebewegen’.

Verbeek: “Er bestaat geen onafhankelijk kader waarmee we dergelijke technologieën kunnen beoordelen. De moraal beweegt mee met de techniek. We vliegen hoe dan ook ‘op de vleugels van Icarus’ en het is de kunst om verstandig te leren navigeren. Wie alleen heel hard “nee” roept tegen een nieuwe technologie, draait aan een stuur dat nergens op aangesloten is.”

Over de auteur:

Peter-Paul Verbeek (1970) is hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek  en voorzitter van de Vakgroep Wijsbegeerte aan de Universiteit Twente. Hij is president-elect van de Society for Philosophy and Technology en lid van de Raad voor Geesteswetenschappen. Voor zijn onderzoek ontving hij de prestigieuze Vici-beurs van NWO. Eerder publiceerde hij de invloedrijke boeken De daadkracht der dingen en De grens van de mens. Verbeek is ook columnist en verschijnt regelmatig in de landelijke media. Het onderzoek van Verbeek is ondergebracht binnen het onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente.

6-4: Tv-interview met Wim Brands in VPRO Boeken

18-4: Spreker tijdens G8 in de Beurs van Berlage te Amsterdam

22-4: Lezing bij Studium Generale Twente

Meer informatie:

Peter-Paul Verbeek, Op de vleugels van Icarus: Hoe techniek en moraal met elkaar meebewegen, Lemniscaat, ISBN 9789047706304, Pb. 192 pagina’s, € 19,95.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)