HomeNieuwsUniversiteit Twente krijgt toegang tot Twitter data

Universiteit Twente krijgt toegang tot Twitter data Exclusieve data beschikbaar voor onderzoek naar voorlichtingscampagnes over kanker

Onderzoekers van de Universiteit Twente zijn door Twitter vanuit dertienhonderd aanvragen geselecteerd voor de Twitter data grant. De data grant houdt in dat de zes winnende onderzoeksinstellingen een heleboel data van Twitter ontvangen op een door hen in het voorstel beschreven onderwerp. Deze data wordt uitgedrukt in Tweets. De onderzoekers van de UT richten zich op de analyse van campagnes om het bewustzijn van kankerscreening te verhogen.

In februari maakte Twitter bekend dat zij haar data beschikbaar wilde stellen voor een handvol onderzoeksinstellingen die met een goed onderzoeksvoorstel zouden komen. Hierop kwamen er 1300 voorstellen uit 60 landen binnen. Hoofdaanvrager vanuit de UT en TNO is Tijs van den Broek. Ook onderzoekers Djoerd Hiemstra, Michel Ehrenhard en Ariana Need zijn betrokken bij het succesvolle onderzoeksvoorstel. Naast de Universtiteit Twente krijgen ook onderzoeksinstellingen uit de Verenigde Staten, Engeland, Japan en Australië toegang tot de gegevens.

Social media, zoals Twitter, wordt steeds populairder als medium voor het bewust maken van burgers om zich vroegtijdig op kanker te screenen. Campagnes van organisaties in de gezondheidszorg worden op deze manier verspreid. Bijvoorbeeld in 2013 toen de hashtag #Mamming viral ging op Twitter. Mensen op Twitter gebruikten de hashtag #Mamming voorzien van een foto, waarin vrouwen hun borsten plaatsten op een dagelijkse object (bijvoorbeeld op een auto, bar, kantoor tafel enz.). Op deze manier maakten Twitter-gebruikers elkaar bewust van het belang van borstkankerscreenings voor de diagnose van kanker in een vroeger stadium. De actie illustreert dat Twitter de massa activeert en een enorme hoeveelheid bekendheid en legitimiteit mobiliseert, bijvoorbeeld door retweets van bekende organisaties in de gezondheidszorg en de traditionele media.

Het onderzoek van de UT’ers is gericht op het diffusieproces en de effectiviteit van de bewustwordingscampagnes op Twitter. Zij onderzoeken historische data van vier populaire Twitter- campagnes, die elk een ander type van kanker omvatten. De campagnes zijn #Mamming (borstkanker), #Movember (voornamelijk prostaatkanker), # DaveDay (alvleesklierkanker) en #HPVReport (baarmoederhalskanker). “Ten eerste brengen we het diffusieproces in detail in kaart: wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen en welke actoren versnellen of vertragen het proces? Met sociale netwerkanalyse zal blijken of en wanneer de campagne leidt tot discussie onder gebruikers, promotie (retweets) en reacties (user-to-campagnevoerders). Ten tweede, beoordelen wij de effectiviteit van de campagnes door de frequentie en het sentiment van de Tweets over een bepaald type kanker (bijvoorbeeld borstkanker bij #Mamming) vóór en na de campagne te vergelijken. Op deze manier bepalen we of de campagne meer bewustzijn creëert voor de vroege opsporing van kanker op Twitter,” vertelt Tijs van de Broek.

Tot slot zijn de onderzoekers uitgenodigd naar Twitter in San Francisco te komen.

Meer informatie
De onderzoekers van de Universiteit Twente en TNO werken vanuit diverse vakgroepen en faculteiten samen aan het onderzoek. Het gaat om Tijs van den Broek (TNO en Instituut IGS), Michel Ehrenhard en Ariana Need van het Instituut IGS en Djoerd Hiemstra van het Instituut CTIT.

Contactpersoon voor de pers: Janneke van den Elshout, 06-13 95 00 17