HomeNieuwsMegagrant van 2,5 miljoen voor Alexander Golubov

Megagrant van 2,5 miljoen voor Alexander Golubov

Alexander Golubov van de Universiteit Twente heeft een prestigieuze megagrant van circa 2,5 miljoen euro toegekend gekregen van de Russische overheid. De grant is bestemd voor de bouw van een nieuw laboratorium bij het Moscow Institute of Physics and Technology, een hoog aangeschreven Russische technische universiteit.

Golubov is sinds 1998 werkzaam aan de Universiteit Twente en is verbonden aan de vakgroep Interfaces and Correlated Electron systems van Hans Hilgenkamp. De megagrant die Golubov ontvangt is bedoeld om top- onderzoekers uit het buitenland aan te trekken en een impuls te geven aan de Russische wetenschap. Golubov ontvangt een bedrag van circa 2,5 miljoen euro, bestemd voor de bouw van een nieuw laboratorium waar onderzoek gedaan zal worden naar topologische kwantumverschijnselen in supergeleidende hybride systemen. De grant wordt toegekend voor een periode van drie jaar (mogelijk te verlengen tot vijf jaar). Na deze periode is het de bedoeling dat het lab volledig zelfstandig kan functioneren. Zelf blijft Golubov werkzaam aan de Universiteit Twente, maar zal hij, als visiting professor, regelmatig afreizen naar Rusland.

Volgens Golubov is de megagrant die hij in de wacht sleepte ook goed nieuws voor de UT. “Het geeft ons de mogelijkheid om gebruik te maken van de faciliteiten in het lab en om studenten en onderzoekers uit te wisselen.”

Het Moscow Institute of Physics and Technology heeft een zeer goede naam in de wetenschappelijke wereld. Diverse Nobelprijs winnaars, waaronder Pyotr Kapitza, Igor Tamm, Andrey Sakharov, Lev Landau, Vitaly Ginzburg en Alexey Abrikosov, waren er hoogleraar. Andre Geim and Kostya Novoselov, die enkele jaren geleden een Nobelprijs ontvingen voor de ontdekking van grafeen, studeerden er.