HomeNieuwsSamenwerking aanlegschade uitgebreid met nieuwe bedrijven

Samenwerking aanlegschade uitgebreid met nieuwe bedrijven Drie nieuwe partners voor ZoARG programma van UT en Reggefiber

VolkerWessels Telecom, Fiber4all en Van der Donk hebben zich aangesloten bij het programma voor Zorgvuldige Aanleg en Reductie Graafschade (ZoARG), dat dit voorjaar opgestart werd. De uitbreiding werd op 13 november bekendgemaakt tijdens een symposium van Reggefiber en de Universiteit Twente. De bedrijven gaan samen met PDEng-kandidaten van de UT aan de slag om innovatieve oplossingen te ontwikkelen waarmee zorgvuldige aanleg van ondergrondse infrastructuren mogelijk is.

De drie nieuwe partijen investeren met hun deelname ieder in een specifiek vraagstuk op het gebied van zorgvuldige aanleg of graafschadereductie. Elke organisatie wordt gekoppeld aan een PDEng-kandidaat die twee jaar lang werkt aan het ontwerp van een inhoudelijke, hoogwaardige oplossing. Deze kandidaten zijn na hun masteropleiding gestart met het Professional Doctorate in Engineering (PDEng)-traject: een post master-opleiding waarin de kandidaat wetenschappelijke kennis vertaalt in een praktijkoplossing. Na twee jaar resulteert dit in een oplossing die direct toepasbaar is.

Samenwerking Reggefiber en Universiteit Twente

Het initiatief ZoARG is ontstaan vanuit het streven om aanlegschade te verminderen. Zowel Reggefiber als de UT houden zich intensief bezig met het optimaliseren van aanlegprocessen. Reggefiber doet dit vanuit haar rol als glasvezelleverancier en focust zich op het bevorderen van zorgvuldig graven en aanleggen. UT doet onder meer onderzoek naar het proces van aanleg van kabels en leidingen en richt zich daarbij op het ontwikkelen van nieuwe technologieën, methodes en samenwerkingsvormen die rioleringsprojecten, inclusief kabels en leidingen, stroomlijnen.

‘Wetenschap en praktijk komen samen’

Simon van Merkom, senior beleidsmedewerker bij het Ministerie van Economische Zaken, onderstreepte op het symposium het belang van innovatie voor ondergrondse infrastructuur: "Vanuit de overheid zijn we erg blij dat er met het ZoARG programma actief wordt gewerkt aan innovatieve oplossingen voor het voorkomen van aanlegschades. Door wetenschap en praktijk samen te brengen, kunnen we de graafschade samen tot een minimum beperken."

‘Samen maatschappelijk probleem aanpakken’

Miriam Luizink, directeur strategisch business development van de Universiteit Twente: "Dit project is voor de UT een mooie manier om samen met Reggefiber een maatschappelijk probleem aan te pakken. We zijn blij met de drie nieuw betrokken bedrijven en kijken uit naar de samenwerking met deze aankomende partners. Voor de PDEng-studenten is het geweldig om in vernieuwende projecten te werken aan concrete oplossingen met zo’n directe link naar de bedrijven."
UT-rector Ed Brinksma gaf eerder al aan dat het programma voor bedrijven een ‘uitgelezen kans is om gebruik te maken van de wetenschappelijke kennis en technologieën die vanuit de UT beschikbaar zijn’.

‘Gouden combinatie’

Bert Nijboer, algemeen directeur bij Reggefiber: "Vandaag hebben we veelbelovende initiatieven voorbij zien komen. Het enthousiasme is zowel vanuit de wetenschap als vanuit de bedrijfspraktijk groot en dit vormt een gouden combinatie. Wij zijn er dan ook trots op dat VolkerWessels Telecom, Fiber4all en Van der Donk zich hebben aangesloten bij het programma en kijken vol vertrouwen uit naar de resultaten over twee jaar."

Het ZoARG programma biedt nog ruimte aan zeven nieuwe partners.