HomeNieuwsUT waarschuwt jongeren voor online gevaren

UT waarschuwt jongeren voor online gevaren Landelijke campagne Alert Online ook in Twente breed gedragen

Tijdens de landelijke campagne Alert Online vestigen ruim honderd partners uit de publieke en private sector aandacht op online gevaren. Onder het motto ‘kennis over cybersecurity’ is er van 27 oktober tot en met 6 november een landelijk programma opgesteld. De Universiteit Twente geeft masterclasses en workshops voor middelbare scholieren in de regio. Via onder meer een virtuele waarzegger, een masterclass hacken en een quiz maakt de UT jongeren bewust van de ‘gevaren’ van het internet.

Alert Online: wéét wat je doet!

In Nederland zijn we steeds vaker en langer online. Op het werk, op school, thuis of onderweg. Gelukkig zijn we ons steeds meer bewust dat dit risico’s met zich meebrengt. Zo kunnen we met één muisklik onbedoeld onze eigen computer of zelfs een heel netwerk besmetten. Alert zijn op de risico’s is dus belangrijk. Maar weten we ook wat we kunnen doen om ze te verminderen? Alert Online, een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap, helpt om de kennis over online veiligheid te vergroten. Voor jong en oud en van werkvloer tot boardroom.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie geeft op 27 oktober het startschot in Den Haag.
Daarbij treden hoofdpartners NWO, SURFnet en Kennisnet op als host. De Universiteit Twente is hierbij ook vertegenwoordigd.

Twentse scholieren gewaarschuwd

De Universiteit Twente en Twente Academy delen op 28 oktober hun kennis over cybersecurity met scholieren via masterclasses en workshops. Op de Campus van de UT (gebouw Ravelijn) ondervinden twee klassen derdejaars scholieren (VWO-plus en Gymnasium) van het Bonhoeffer College in Enschede de gevaren van hun voetsporen in de digitale wereld. Dit vindt plaats in de ochtend.

’s Middags bezoeken campagnemedewerkers middelbare school De Grundel in Hengelo, waar zo’n 90 VWO’ers deelnemen aan het programma.

Virtuele waarzegger

Onderzoekers van de instituten CTIT en IGS dragen bij aan de verschillende UT-programmaonderdelen.

ICT-onderzoekers Roeland Kegel en Jos Wetzels hebben de workshop ‘Virtuele Waarzegger’ ontwikkeld. In deze workshop staat de vraag ‘hoe kwetsbaar ben jij op het internet?’ centraal. Hierbij wordt gekeken naar persoonlijke informatie die vrij beschikbaar is op het internet en hoe dat gebruikt wordt door mensen die de scholieren helemaal niet kennen. De workshops eindigt met tips om de digitale vingerafdruk binnen de perken te houden.

Daderschap: Hoe-ver-ga-je-quiz’

UT-psychologen Sven Zebel en Peter de Vries houden zich bezig met percepties van risico en veiligheid, vooral gerelateerd aan online gedrag. Zij dragen bij aan de ‘Daderschap: Hoe-ver-ga-je-quiz’: een interactieve quiz waarbij deelnemers meer inzicht krijgen in hoe persoonlijkheidskenmerken bijdragen aan online (wan)gedrag.

De ICT-afdeling van de Universiteit Twente (ICTS) besteedt tijdens de Alert Online campagneperiode eveneens aandacht aan cybersecurity. Op www.utwente.nl/alertonline is een dossier aangelegd. Hierin staan do’s en dont’s op het gebied van cybersecurity. Een klein deel daarvan is gericht op de eigen UT-gemeenschap.

Het volledige programma van de campagne van Alert Online is divers en is te vinden op www.alertonline.nl/activiteiten.