HomeNieuwsUT-onderzoekers winnen NJP video competitie

UT-onderzoekers winnen NJP video competitie How gravity and size affect the acceleration statistics of bubbles in turbulence

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben de New Journal of Physics Video Abstract Competition 2013 gewonnen. PhD-student Vivek N. Prakash en collega’s van de vakgroep Physics of Fluids (MESA+ en MIRA) wonnen de competitie met hun inzending: ‘How gravity and size affect the acceleration statistics of bubbles in turbulence’. Zij werden begeleid door prof. Detlef Lohse en dr. Chao Sun. Ook onderzoekers van de TU Eindhoven en de Université Lille (Frankrijk) werkten mee aan het onderzoek.

Op basis van originaliteit, kwaliteit en populariteit nomineerde de New Journal of Physics (NJP) zes video’s over recentelijk gepubliceerd onderzoek. Vervolgens kon er wereldwijd via de website njp.org gestemd worden. Onderzoeker Vivek Prakash is dankbaar. “Onze dank gaat uit naar alle UT-ers die gestemd hebben op onze video.” De video is beschikbaar op de website van de NJP en hieronder te bekijken. Het artikel is gepubliceerd als: V.N. Prakash, Y. Tagawa, E. Calzavarini, J. Martinez, F. Toschi, D. Lohse, C. Sun, New J. Phys. 14, 105017 (2012). Het was ook uitgekozen als één van de beste publicaties en is naar voren gebracht in de ‘New Journal of Physics Highlights of 2012’ collectie.

Over het onderzoek
De video beschrijft het onderzoek naar de manier waarop zwaartekracht en grootte reageren op de beweging van deeltjes in turbulente stromingen, bijvoorbeeld luchtbellen in water. Uit
dit onderzoek blijkt dat zowel zwaartekracht, als grootte van de deeltjes van invloed zijn. De onderzoeken zijn gericht op het verkrijgen van informatie over de statistische eigenschappen (bijvoorbeeld de snelheid en versnelling) en het begrijpen van dergelijke deeltjes in turbulente stromingen. In 2010 zorgde de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull voor veel overlast, waardoor het luchtverkeer in Noord-Europa ernstig verstoord raakte. Uiteindelijk hopen de onderzoekers voorspellingen te kunnen doen, bijvoorbeeld hoe vulkanisch as zich verspreidt tijdens vulkaanuitbarstingen.

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van de Twente Water Tunnel, een 8 meter hoge waterkanaal op de UT waarmee turbulente stromingen gecreëerd kunnen worden. Door middel van een camera wordt vastgelegd hoe de luchtbellen zich gedragen ten opzichte van elkaar. “De experimenten en numerieke simulaties wijzen op een complexe wisselwerking tussen zwaartekracht en traagheid, en dit verdient nader onderzoek”, aldus onderzoeker Prakash.

New Journal of Physics
De New Journal of Physics is een internationaal ‘open access’ wetenschappelijk tijdschrift op gebied van natuurkunde. Het tijdschrift publiceert fundamenteel, toegepast, theoretisch en experimenteel onderzoek, alsook interdisciplinaire onderwerpen. De videowedstrijd is een nieuw concept van de NJP om de zichtbaarheid van de auteurs en hun werk te vergroten.