HomeNieuwsUT-onderzoekster ontvangt Nederlandse Prijs voor ICT-Onderzoek

UT-onderzoekster ontvangt Nederlandse Prijs voor ICT-Onderzoek Prijzengeld wordt gebruikt om onderzoek naar programmeertalen uit te breiden

Informatica-onderzoekster dr. Marieke Huisman ontvangt De Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek 2013. Huisman, verbonden aan het Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) van de Universiteit Twente, deed onderzoek naar de betrouwbaarheid en correctheid van parallelle software en ontvangt een geldbedrag van 50.000 euro.

Om software sneller te laten draaien, maken de meeste computers en smartphones gebruik van parallelle software. Dit is efficiënt, maar de verschillende processen kunnen elkaar verstoren, waardoor computers kunnen vastlopen of verkeerde resultaten weergeven. Het onderzoek van Huisman is gericht op logische redeneertechnieken waardoor deze fouten worden verminderd.

“Software wordt onder meer gebruikt op belangrijke plekken, bijvoorbeeld in ziekenhuizen, vliegtuigen of in het verkeer. Fouten in deze software kunnen grote gevolgen hebben waardoor het zelfs mensenlevens kan kosten. Mijn onderzoek helpt om deze fouten op te sporen en te verhelpen”, aldus Huisman. Het geldbedrag van 50.000 euro is vrij te besteden aan ICT-onderzoek en gaat Huisman gebruiken om het onderzoek uit te breiden naar andere - met name functionele - programmeertalen.

Over de Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek
De Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek is een unieke prijs voor een wetenschapper die vernieuwend onderzoek verricht of verantwoordelijk is voor een wetenschappelijke doorbraak in de ICT. De prijs is een initiatief van het ICT-onderzoek Platform Nederland (IPN) en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in samenwerking met de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Over Marieke Huisman
Dr. Marieke Huisman is werkzaam als hoofddocent in de vakgroep Formal Methods and Tools van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). In 2001 promoveerde zij aan the Computing Science Institute van de Universiteit Nijmegen op het proefschrift Java program verification in Higher-order logic with PVS and Isabelle. Sindsdien heeft ze gewerkt als onderzoeker bij INRIA in Frankrijk (2000-2008) en als universitair docent aan de UT (2008-2011). Huisman heeft diverse prestigieuze beurzen binnengehaald, zoals een ERC Starting Grant voor haar project 'VerCors: Verification of Concurrent Data Structures' en een NWO Vrije competitie-beurs voor haar onderzoeksproject 'SlaLoM: Security by Logic for Multithreaded applications'.

Noot voor de pers
Voor meer informatie of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met
Dennis Moekotte (06 1864 2685)