HomeNieuwsTracks Inspector brengt binnen paar uur netwerk van verdachte in kaart

Tracks Inspector brengt binnen paar uur netwerk van verdachte in kaart

Wanneer de politie bij een verdachte of bij een bedrijf een inval doet, nemen zij alle geheugendragers, zoals computers, telefoons, camera’s en USB-sticks, in beslag. De politie doorzoekt deze apparatuur op belastende informatie. Het analyseren van alle data, veelal ter grootte van enkele tot honderden terabytes, kan weken tot maanden in beslag nemen en dan nog kunnen rechercheurs belangrijke aanwijzingen en bewijzen missen.

Bij het bedrijf Fox-IT ontwikkelde afstudeerder Jop Hofsté, onder begeleiding van dr. Maurice van Keulen van de Universiteit Twente, een onderdeel van het softwarepakket Tracks Inspector. Deze software brengt na een eenmalige analyse van enkele uren, het netwerk van een verdachte in kaart zonder een aanwijzing te missen.

Tracks Inspector brengt niet alleen alle contacten van een verdachte in kaart, maar laat ook zien met welke personen de verdachte het meeste contact heeft. Ook wanneer een persoon diverse bijnamen heeft gebruikt, zal de software aangeven dat het dezelfde persoon betreft. De software is getest op afgesloten cases van de politie. Dr. Maurice van Keulen geeft aan: "Rechercheurs die betrokken zijn bij afgesloten cases, hebben we met onze software laten werken. De rechercheurs waren enthousiast over de snelheid en de volledigheid waarmee het netwerk van een verdachte in kaart werd gebracht. Bovendien is de software zo gebruiksvriendelijk dat ze zelf ermee aan de slag kunnen en geen experts hoeven in te schakelen. De software kan hierdoor eenvoudig in veel zaken gebruikt worden, ook bespaart het de rechercheurs veel tijd waardoor ze aan meer zaken kunnen werken.”

Op 10 tot 14 juni vindt in Rome de International Conference on Artificial Intelligence and Law plaats. Tijdens deze conferentie worden de onderzoeksresultaten van de Tracks Inspector besproken.

Meer informatie
Dr. Van Keulen is werkzaam binnen onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente. Hij maakt onderdeel uit van een groep leerstoelen van verschillende faculteiten die gezamenlijk hun expertise en technologie inzet voor het thema “Crime Science”.

Fox-IT is een Nederlands bedrijf en expert op het gebied van informatiebeveiliging en digitaal rechercheonderzoek. Zie voor meer informatie de website van Fox-IT.