HomeNieuwsIn Memoriam Prof.dr. Popma

In Memoriam Prof.dr. Popma

Maandag 8 april 2013 bereikte het College van Bestuur het droevige bericht dat oud Rector Magnificus Prof.dr. T.J.A. Popma (Theo) Popma op 72 jarige leeftijd is overleden. Hij was bijna 18 jaar bij de Universiteit Twente werkzaam.

Prof.dr. Popma is 1 mei 1984 bij de UT in dienst getreden. Hij was hoogleraar in het vakgebied Materiaalkunde en Transducenten bij de faculteit Electrotechniek. Enkele jaren later werd de heer Popma benoemd tot decaan van de faculteit Elektrotechniek. Hij vervulde deze positie van 1987 tot 1991. Daarna werd hij medio 1992 Rector Magnificus van de UT voor vier jaar. In de loop van 2002 trad Popma uit dienst bij de UT.

Popma slaagde er als Rector destijds in om de vernieuwing van het onderwijs aan de UT verder gestalte geven. Tijdens zijn rectoraat pleitte hij veelvuldig voor excellent onderzoek op zeker drie tot vier gebieden, met daarnaast een uitstekend onderwijsveld. Ook vervulde Popma met verve zijn ambassadeursrol over de grenzen heen en wist hij de UT internationaal op de kaart te zetten. Hij was een gedreven wetenschapper en aimabel mens en collega.

Het College van Bestuur van de Universiteit Twente betuigt namens alle medewerkers en studenten zijn medeleven aan de naasten van de heer Popma en wenst hen sterkte in de komende periode.