HomeNieuwsElektronisch patiëntendossier niet altijd bruikbaar voor artsen en verpleegkundigen

Elektronisch patiëntendossier niet altijd bruikbaar voor artsen en verpleegkundigen UT-promovenda onderzocht factoren voor een succesvolle invoering elektronisch patiëntendossier

Huisartsenpraktijken, verpleeghuizen, ziekenhuizen en andere zorgaanbieders maken steeds meer gebruik van een eigen (lokaal) elektronisch patiëntdossier. In dit dossier slaan verpleegkundigen en artsen gegevens op van hun patiënten. De invoering van een dergelijk informatiesysteem verloopt niet altijd optimaal. Artsen en verpleegkundigen benutten het systeem niet voldoende. Promovenda Margreet Michel-Verkerke stelt dat dit komt doordat de systemen het werk van de gebruikers, artsen en verpleegkundigen, niet goed ondersteunt. Michel-Verkerke promoveert op 7 februari aan de Universiteit Twente.

Margreet Michel-Verkerke onderzocht voor haar proefschrift de succesfactoren voor een geslaagde invoering van een lokaal elektronisch patiëntendossier. Michel-Verkerke: “In mijn proefschrift komt naar voren dat een elektronisch patiëntendossier succesvol is wanneer het systeem zorgverleners ondersteunt in hun werkzaamheden. Ik noem dit ook wel microrelevantie. Hiervoor is van belang dat zorgverleners altijd en overal bij de informatie kunnen én dat het systeem de informatie bevat die zorgverleners ook daadwerkelijk nodig hebben. Dit klinkt als een open deur, maar dat is het niet. Vaak vergeten de ontwikkelaars om zich te verplaatsen in de artsen en verpleegkundigen en om zich te verdiepen in wat de gebruikers nodig hebben. Met als gevolg dat het systeem niet goed aansluit op de werkzaamheden van gebruikers en niet optimaal ingezet wordt." Michel-Verkerke ontwikkelde samen met collega's het USE-IT model waarmee geanalyseerd kan worden of een systeem microrelevant is voor de eindgebruikers.

Maar er zijn nog andere oorzaken van waarom elektronische patiëntendossiers niet optimaal gebruikt worden. Michel-Verkerke: "Soms zijn er situaties waarbij de gebruiker er zelf weinig belang bij heeft om de informatie goed in het systeem te zetten. Hij gebruikt die informatie zelf niet of het is teveel moeite. Het is dan belangrijk na te denken over hoe je het systeem zo kunt inrichten dat er geen belemmeringen meer zijn om de gegevens goed in te voeren, bijvoorbeeld doordat je niet naar de computer toe hoeft. Of dat je het systeem zo inricht dat iedereen er wél profijt van heeft."

Seminar en symposium
Naar aanleiding van de promotie van Margreet Michel-Verkerke vindt op 7 februari het seminar 'Electronic Patient Record: What makes care providers USE IT?' plaats op de Universiteit Twente. Dit seminar richt zich op de invoering en acceptatie van ICT in de gezondheidszorg. Zie de website voor meer informatie.

Daarnaast organiseert Saxion op 27 februari het symposium: 'Elektronisch Patiënten Dossier: wanneer vindt de zorgverlener het PRIMA?'. Bij dit symposium staat de acceptatie van elektronische patiëntendossiers door de gebruikers centraal. Margreet Michel-Verkerke zal spreken over de belangrijkste bevindingen uit haar proefschrift. Daarnaast vertellen diverse sprekers uit de praktijk over hun ervaringen. Zie de website voor meer informatie.

Meer informatie
Margreet Michel-Verkerke werkt als onderzoeker bij het lectoraat Technologie in Zorg & Welzijn, onderdeel van het Saxion Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn & Technologie. Daarnaast is zij hoofddocente van de studieroute Gezondheid & Technologie van Saxion.
Margreet Michel - Verkerke promoveert op 7 februari met het proefschrift: 'Electronic Patient Record: What makes care providers USE IT?' U kunt het proefschrift opvragen via
Juliette Fhij, afdeling Persrelaties van de Universiteit Twente.