HomeNieuwsMiljoenenpremie voor UT-wetenschapper Pepijn Pinkse

Miljoenenpremie voor UT-wetenschapper Pepijn Pinkse

Dr. Pepijn Pinkse van MESA+, het instituut voor nanotechnologie aan de Universiteit Twente, ontvangt anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen en een onderzoeksgroep op te bouwen. Hij ontvangt een zogenoemde Vici uit de Vernieuwingsimpuls van de NWO. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.

Dr. Pepijn Pinkse is programmadirecteur van de Strategisch Research Oriëntatie toegepaste nanofotonica. Deze wetenschap houdt zich bezig met de studie van alle aspecten van de voortplanting en manipulatie van licht op de kleinste voor licht relevante lengteschaal: (tientallen tot honderden) nanometers. Pinkse: "In alledaagse taal betekent dit dat we chips onderzoeken voor licht, in plaats van normale microchips die met stroompjes werken.”

In optische systemen is de aanwezigheid van imperfecties, of erger totale wanorde, normaal gesproken ongewenst. Doel van het onderzoek van Pinkse is wanorde in fundamentele kwantum-fysische experimenten ten voordele te gebruiken, met als fascinerende en verrassende toepassing: beveiliging van bijvoorbeeld een creditcard.

Vici

Vici is een van de drie financieringsvormen van de Vernieuwingsimpuls en is gericht op gevorderde onderzoekers. De andere twee financieringsvormen zijn Veni, voor pas gepromoveerden, en Vidi, voor ervaren postdocs.

Dit jaar schreven 218 onderzoekers een beknopte vooraanvraag voor een Vici. 128 wetenschappers werden uitgenodigd om hun voorstel verder uit te werken. In totaal ontvangen nu 32 wetenschappers een Vici. NWO selecteert de Vici-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter en wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en kennisbenutting. De onderzoekers zijn vrij om hun onderzoeksonderwerp te kiezen.

Over NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is met een budget van ruim 500 miljoen euro per jaar een van de grootste wetenschapsfinanciers in Nederland. NWO stimuleert kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap door het beste onderzoek te selecteren en financieren. Dankzij financiering van NWO kunnen meer dan 5000 wetenschappers onderzoek doen.