HomeNieuwsWMO Research Award voor Yijian Zeng (ITC)

WMO Research Award voor Yijian Zeng (ITC)

De World Meteorogical Organisation (WMO) heeft onlangs de 2012 Research Award for Young Scientists toegekend aan Yijian Zeng, werkzaam bij de faculteit ITC van de Universiteit Twente. Deze prestigieuze Award krijgt hij vanwege een paper in het Journal of Geophysical Research, over de invloed van luchtstroming in modellen van de bodem.

In het paper toont Zeng aan dat modellen voor de bodem en het landoppervlak, zogenaamde Land Surface Models, betere resultaten opleveren als de ‘airflow’ wordt meegenomen in de berekeningen. De effecten van een vochtige bodem op de atmosfeer zijn met zijn modellen bijvoorbeeld beter te voorspellen, zo blijkt ook uit metingen die Zeng heeft uitgevoerd. In oktober 2011 publiceerde hij hierover in Journal of Geophysical Research het paper “Numerical analysis of air-water-heat flow in unsaturated soil: Is it necessary to consider airflow in land surface models?”, samen met Bob Su (ook ITC), Li Wan en Jun Wen.

Yijian Zeng heeft zijn onderzoek gedaan aan het ITC, de faculteit voor Geo-information Science and Earth Observation van de Universiteit Twente, en ook aan de School of Water Resources and Environment van de China University of Geosciences in Beijing, China.

De WMO Research Award for Young Scientists is een waardevolle erkenning voor dit onderzoek, omdat de WMO, onderdeel van de Verenigde Naties, een autoriteit is op het gebied van klimaat, weer en water.

Meer informatie over de toekenning van de diverse WMO Awards in het persbericht van de WMO. Het paper van Yijian Zeng kan op verzoek toegestuurd worden.