HomeNieuwsAntagonist: "Wij gaan niet voor tevreden klanten"

Antagonist: "Wij gaan niet voor tevreden klanten" Interview met Wouter de Vries, oprichter van het bedrijf Antagonist

"High tech met customer happiness, dat is de kern van Antagonist", aldus ondernemer Wouter de Vries, 25 jaar, oprichter van het bedrijf Antagonist en alumnus van de Universiteit Twente. Met 60.000 klanten, acht medewerkers (binnenkort uitbreiding) en een omzet van meer dan 1,5 miljoen euro gaan de zaken goed. Dat is ook de mening van Ernst & Young. Zij nomineerden de jonge ondernemer voor hun prestigieuze prijs Entrepreneur of the Year in de categorie Emerging. Opvallend detail: zij vroegen hém of hij zich kandidaat wilde stellen. Op 6 oktober wordt de uitslag bekend gemaakt.

Geen cent voor marketing
Het bedrijf Antagonist richt zich op webhosting. 'Antagonist' betekent letterlijk tegenpool en dat is eigenlijk ook precies waar het bedrijf voor staat. De Vries: "Wij willen anders zijn dan anderen. Onze filosofie is, hou het simpel. Zo hebben we onze hele bedrijfsvoering geautomatiseerd en bieden we maar één product aan. Voor 30 euro per jaar krijgen klanten een eigen domeinnaam, opslagruimte en dataverkeer. Ook besteden we veel aandacht aan onze klantenservice. Als klanten aangeven 'tevreden' te zijn met een aangeboden dienst, vind ik dat niet genoeg. Wij gaan voor 'zeer tevreden' klanten. Wanneer klanten zeer tevreden zijn, raden ze ons ook aan bij anderen en schrijven ze positieve reviews over ons. Hierdoor krijgen we weer veel nieuwe klanten en hoeven we geen cent aan marketing uit te geven."

De sterke focus op de klant en de goede dienstverlening, maken Antagonist, volgens de ondernemer, bijzonder. De Vries: "Via een forum betrekken we onze klanten bij de bedrijfsvoering. Klanten geven op het forum aan hoe ze ons product gebruiken en wat bijvoorbeeld nog beter zou kunnen. Wij gaan hier vervolgens mee aan de slag. Ook maken we er geen geheim van als we een storing hebben, in tegendeel zelfs. Bij een storing benaderen we onze klanten actief met informatie over wat er aan de hand is en hoe lang de storing naar verwachting nog duurt."

Inspirerende contacten
Antagonist werd in 2004 opgericht en was tot een half jaar geleden gehuisvest op de campus van de Universiteit Twente. De ruimte daar werd te klein en sinds een half jaar is het bedrijf nét buiten de campus van de universiteit gevestigd. Een ideale locatie, dichtbij de universiteit en bij Kennispark Twente. Als alumnus van de opleiding Technische Informatica, heeft De Vries nog sterke banden met de universiteit. Zo zijn diverse studenten informatica bij zijn bedrijf in dienst. Ook is er een goed contact met Kennispark Twente. Ze leveren hem veel inspirerende contacten en een goed netwerk op. De Vries vertelt enthousiast: "Laatst ontmoette ik nog demissionair minister De Jager, hij was op werkbezoek. Hij is van huis uit ook ICT-er en had veel interesse voor wat ik doe. Erg leuk."

Stap van die rem af
Wouter de Vries ziet de toekomst van zijn bedrijf zonnig in: "We hebben plannen om over de grens te gaan kijken, eerst Duitsland en daarna andere Europese landen. Dat is een grote uitdaging. Daarnaast zou ik het, op de lange termijn, ook heel leuk vinden om jonge startende ondernemers te begeleiden. Ik kom veel studenten tegen die twijfelen of ze ook de stap moeten nemen naar een eigen bedrijf. Ze twijfelen soms te veel en remmen zichzelf af. Mijn belangrijkste advies is dan: durf sneller stappen te maken en ga van die rem af!"