HomeNieuws2,7 miljoen voor revalidatie patiënt met kanker

2,7 miljoen voor revalidatie patiënt met kanker

KWF Kankerbestrijding heeft 2,7 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een onderzoeksprogramma naar de nazorg van patiënten met kanker. Dit programma, ACare2Move, bestaat uit verschillende deelprojecten. Aan de Universiteit Twente gaan onderzoekers in samenwerking met het Roessingh Research and Development een methode ontwikkelen en evalueren, zodat ex-kankerpatiënten thuis kunnen revalideren.

Door onderzoek en verbeterde kankerbehandelingen overleven steeds meer mensen de ziekte kanker, of leven ze langer met kanker. Om de nazorg van patiënten met kanker te verbeteren en de patiënt meer te betrekken bij zijn revalidatietraject, wordt het ACare2Move gestart. KWF Kankerbestrijding heeft onlangs een subsidiebedrag van 2,7 miljoen euro toegekend voor dit innovatieve programma. Het programma richt zich op het ontwikkelen van nieuwe communicatiemogelijkheden tussen behandelaar en patiënt.
Het project wordt gecoördineerd door prof. dr. Wim van Harten, hoogleraar kwaliteitsmanagement van zorgtechnologie aan de Universiteit Twente, en tevens lid van het Raad van Bestuur van Het Nederlands Kanker Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam. Het programma is gesponsord door Alpe d'HuZes, de jaarlijkse fietsactie op de Alpe d' Huez die dit jaar ruim 10 miljoen euro opbracht.

PDA geeft feedback aan revaliderende patiënt
Het ACare2Move project is opgedeeld in verschillende deelonderzoeken. Onderzoekers van de Universiteit Twente gaan een methode ontwikkelen en evalueren waarbij ex-kankerpatiënten thuis kunnen revalideren. Tot op heden moeten patiënten die voor genezing van kanker een zware long- of buikoperatie ondergaan hebben voor hun revalidatie regelmatig naar een zorginstelling . Met de nieuw te ontwikkelen methode gebruiken patiënten thuis een PDA - een zakcomputertje ter grootte van een mobiele telefoon - dat in verbinding staat met verschillende sensoren die relevante lichaamssignalen meten. De PDA geeft de patiënt inzicht in zijn fysieke gezondheidsstatus en tips hoe deze gezondheidstoestand te verbeteren. Ook stuurt de PDA de data door naar een beschermde server van waaruit de data via een webapplicatie beschikbaar zijn voor het team van behandelaars. Deze behandelaars kunnen dan feedback geven aan de patiënten. Prof. dr. Miriam Vollenbroek-Hutten, hoogleraar technologie ondersteunende cognitieve training aan de Universiteit Twente en Roessingh Research and Development, coördineert dit project voor de Universiteit Twente. Voor dit project is in totaal 750.000 euro beschikbaar gesteld.

Meer informatie:
Op de website van het NKI vindt u meer informatie over dit project. Het project vindt plaats in nauwe samenwerking met  de Universiteit van Amsterdam, Roessingh Research Development, Universiteit Twente, het UMC St Radboud en het Maxima Medisch Centrum. Contactpersoon Universiteit Twente: Rianne Wanders, 053-4892721.