HomeNieuws'Satellietbeelden bosbranden juist wel betrouwbaar'

'Satellietbeelden bosbranden juist wel betrouwbaar'

Onlangs verscheen in de media de oproep van de Braziliaanse president Jair Bolsonaro dat satellietbeelden van de bosbranden niet correct en onbetrouwbaar waren. Dit is een nogal vreemde uitspraak, omdat satellietbeelden een regelmatige dekking hebben en zeer geschikt zijn om grote stukken land te controleren. Met name afgelegen en ontoegankelijke gebieden kunnen perfect worden bewaakt en de verkregen afbeeldingen kunnen voor verschillende relevante doeleinden worden gebruikt. Specifieke brandproducten maken de informatie nog betrouwbaarder en bruikbaarder.

In een recent project, gesponsord door de Europese Unie, ondersteunt de faculteit Geo-informatie en Aardobservatie (ITC) de brandweer met satellietinformatie. Traditioneel werd dit al gedaan met modellen die de voortgang van bosbranden voorspellen, afhankelijk van weersomstandigheden, hoogte en vegetatie. De nadruk op het gebruik van satellietbeelden is verbreed om de nieuwste methoden te gebruiken. Eerst schatten we voor een brand de kwetsbaarheid van bosgebieden voor het ontstaan en de verspreiding van bosbranden ‘deep learning’. Ten tweede is de modellering van de verspreiding van bosbranden verbeterd. Gegevens worden van een hogere kwaliteit met hogere resolutie, nieuwe sensoren (bijv. Lidar en radar) en met behulp van drones. Met behulp van tools die zijn ontwikkeld in big data science kunnen we hier het beste uit halen. Zo kunnen we beter voorspellen waar de branden naartoe gaan. Ten derde zijn analysehulpmiddelen verbeterd om het patroon van de brandlocaties in een regio te begrijpen. Dit kan ons iets vertellen over de oorzaak van de branden, zoals of de branden dicht bij wegen, bevolkingscentra of elektrische draden liggen. Een dergelijke analyse wordt meestal gedaan na de branden: de verbrande gebieden (littekens in een bos) kunnen vervolgens nauwkeurig worden geïdentificeerd, en we kunnen de grootte van het verbrande gebied meten, het patroon van verbrande littekens in een groter gebied begrijpen en mogelijke oorzaken van de branden identificeren.

Zit president Jair Bolsonaro dan helemaal verkeerd met zijn uitspraak? Niet helemaal, want ondanks alle vooruitgang blijft er altijd onzekerheid; het Amazonewoud is enorm, vaak bedekt met wolken en daarom kan niet elke keer dat een satelliet passeert nauwkeurige en gedetailleerde informatie worden gegeven. Ook geeft de beeldresolutie onzekere vlekken. Maar al met al zijn satellietbeelden de beste manier om een overzicht te krijgen van de situatie van een bos voor, tijdens en na de branden. Daarnaast is het veel veiliger om op die manier informatie te verzamelen dan om inspecteurs naar het bos te sturen.

Prof. dr. Ir. Alfred Stein

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)