HomeNieuwsFameLab-winnaars: Geert Folkertsma en Jair de Santanna

FameLab-winnaars: Geert Folkertsma en Jair de Santanna

De regionale voorronde van 'FameLab - talking science', op de UT, is gewonnen door Geert Folkertsma en José Jair Cardoso de Santanna. Zij bleken het best in staat hun onderzoeksverhaal in drie minuten te pitchen, mogen door naar de landelijke finale en wellicht zelfs naar de grote finale in Cheltenham.

FameLab zet de jonge onderzoekers echt op scherp: ze krijgen drie minuten om hun verhaal te vertellen, ze mogen daarbij geen presentatie zoals PowerPoint gebruiken, hooguit een paar voorwerpen meenemen die het verhaal ondersteunen. Verschillende Nederlandse universiteitssteden hebben een voorronde; de winnaars mogen naar de nationale ronde op 3 mei in Tivoli Utrecht en de winnaar dáárvan mag naar de internationale finale, tijdens het Cheltenham Science Festival in juni.

In Twente deden op 19 maart mee: Federico Foschini (Masterstudent Applied Mathematics), die met een rolletje plakband uitleg gaf over grafeen, Douwe Kuipers (Biomedical Engineering) over een nier-op-een-chip voor de ontwikkeling van nieuwe medicijnen, Akansha Rathi (ET, Elastomer Technology & Engineering) over de bijzondere eigenschappen van rubber voor autobanden, Joep Schyns (ET, Waterbeheer) over de noodzaak om minder ‘groen water’ te verbruiken, Geert Folkertsma (EWI, Robotics and Mechatronics) over cheetah robots met een flexibele ruggengraat, Amirhoessein Mahtabani (ET, Elastomer Technology & Engineering) over het de hechte verbindingen in composietmaterialen, en José Jair Cardoso de Santanna (EWI, Design and Analysis of Computer Systems) die met M&M chocolaatjes een remedie tegen de beruchte DDoS-aanvallen toelichtte.

De jury, onder voorzitterschap van ITC-decaan Tom Veldkamp, bestond uit Atilla Kerpisci (directeur Marketing & Communicatie), Jeroen Rouwkema (onderzoeker faculteit ET), Carlo ter Ellen (fotojournalist en chef beeldredactie Tubantia) en student Jordi Weggemans (bestuur Student Union). De juryleden hielden in hun oordeel rekening met content, clarity en charisma. De één presteert beter op content, de ander wint het publiek voor zich met zijn of haar charisma. Wie slaagt er het best in, de 'drie C's' te combineren?

Twee presentaties overtuigden het meest: die van Geert Folkertsma en die van Jose Jair Cardoso de Santanna. Zij mogen door naar de nationale ronde in Tivoli.

FameLab is een grote internationale competitie in wetenschapscommunicatie. Door de jaren heen, hebben al 9000 jonge talenten meegedaan aan de competitie, uit 31 landen.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692