HomeNieuwsConsul Oekraïne: veel waardering voor vrijwilligerswerk oud-UT'ers

Consul Oekraïne: veel waardering voor vrijwilligerswerk oud-UT'ers 20 jaar Stichting Onderwijs Twente-Oekraïne

Schoolmeubilair en allerlei hulpmiddelen krijgen in Oekraïne een tweede leven, dankzij het werk van de Stichting Onderwijs Twente-Oekraïne (SOTO). De stichting, met vrijwillige inzet door oud-UT-medewerkers, doet haar humanitaire werk al 20 jaar en vierde dit lustrum op 22 maart in aanwezigheid van Consul Yuriy Karpuk, die de Ambassade voor Oekraïne in Nederland vertegenwoordigde.

Het 27e transport staat op stapel. In twintig jaar tijd zijn vrachtwagens vol goederen naar Oekraïne vertrokken, geregeld door de Stichting Onderwijs Twente-Oekraïne. Oprichter Jan van Weers, oud-UT-technicus, zag in 1998 dat het in het land ontbrak aan de meest basale voorzieningen, en besloot er werk van te maken. Hij verzamelde een actieve groep vrijwilligers om zich heen, het merendeel oud-UT’ers. Een recent groot project: een dagverblijf voor mensen met een beperking in Novoyavorisk, het ‘Regina Centrum’. SOTO regelde de complete inventaris en organiseerde ook ‘handjes’ voor de restauratie van het pand. Begin januari is het centrum geopend.

Voor het twintigjarig bestaan is Consul Yuriy Karpuk, namens de Oekraïense ambassade, naar de UT gekomen. Samen met Rector Magnificus Thom Palstra sneed hij de feesttaart aan. Zowel de Consul als de Rector hadden waarderende woorden voor het vele belangeloze werk van SOTO. Ook de directeur van het Regina Centrum, Nataliia Kulyk, was bij de ceremonie aanwezig.

Scholen, ziekenhuizen of particulieren hebben, door de jaren heen, bijvoorbeeld meubelen, matrassen, apparatuur of rolstoelen ontvangen van SOTO. Daarbij is ook veel afgedankt UT-meubilair, dat door de vrijwilligers wordt opgeknapt en zo nodig gerepareerd. Voorwaarde is wel altijd dat er een concrete vraag is: zomaar een vrachtwagen vol goederen op pad sturen, heeft volgens Van Weers geen zin. Daarnaast nodigt de stichting kinderen uit om hun vakantie door te brengen in Nederland, bij gastgezinnen. Vaak zijn het kinderen die in Oekraïne onder moeilijke omstandigheden leven.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692