HomeNieuwsMax Planck-Medaille voor Detlef Lohse

Max Planck-Medaille voor Detlef Lohse Tussen de grote namen uit de fysica

De Max Planck-Medaille, de hoogste onderscheiding voor theoretische natuurkunde die de Deutsche Physikalische Gesellschaft internationaal toekent, gaat naar UT-hoogleraar Detlef Lohse, voor zijn onderzoek naar de fysica van bellen en turbulentie. De medaille is eerder uitgereikt aan grote natuurkundigen als Albert Einstein, Niels Bohr en Erwin Schrödinger. De medaille wordt in maart 2019 uitgereikt.

“Lohse is van wezenlijke invloed op de moderne vloeistofdynamica met zijn voortreffelijke theoretische werk”, aldus de jury. Hij heeft belangrijke bijdragen geleverd aan de verklaring van het raadsel van sonoluminescentie – het verschijnsel dat een belletje in vloeistof, onder invloed van ultrageluid, heel heet wordt en licht gaat geven. Ook roemt de jury Lohse’s theorie over warmtetransport in thermisch gedreven turbulentie.

Hij weet bovendien de theorie over druppels en bellen te vertalen naar toepassingen in onder meer inkjetprinting, moderne lithografie en in contrastmiddelen voor onder meer hartecho’s.

De Max Planck-Medaille wordt sinds 1929 uitgereikt door de Deutsche Physikalische Gesellschaft. Op de lijst van winnaars prijken grote namen als Einstein, Debye en Pauli. “De namen op de lijst ken ik vrijwel allemaal. Het is een grote eer daartussen te mogen staan”, aldus Lohse. “Dat nu mijn theoretisch werk wordt gewaardeerd terwijl ik al Simon Stevin Meester ben, voor mijn toegepaste werk, vind ik ook een mooie combinatie”.

De bekendmaking komt een week voor de uitreiking van de Balzan Prijs aan Lohse. Eerder won hij al onder meer de Spinoza Premie, het Simon Stevin Meesterschap en de APS Fluid Dynamics Prize en is hij benoemd tot universiteitshoogleraar.

Zie ook het bericht van de Deutsche Physikalische Gesellschaft.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692