HomeNieuwsDetlef Lohse krijgt APS Fluid Dynamics Prize

Detlef Lohse krijgt APS Fluid Dynamics Prize American Physical Society

Prof. Detlef Lohse, UT-hoogleraar Physics of Fluids, ontvangt de Fluid Dynamics Prize 2017 van de American Physical Society (APS). Dit is een prijs voor de absolute wereldtop in de vloeistofdynamica.

APS kent de prijs toe aan wetenschappers met een uitzonderlijke verdienste voor het vak van vloeistofdynamica. Op de lijst winnaars staan grote namen, maar tot nu toe is de Fluid Dynamics Prize zelden gegaan naar onderzoekers buiten Amerika. De jury over de toekenning aan Lohse: “Vanwege diepgaande én brede bijdragen aan ons begrip van vloeistofturbulentie, meerfasenstroming, stroming van granulaire materie; vanwege uitzonderlijke bijdragen aan het opleiden van de toekomstige generatie vloeistoffysici en vanwege zijn langjarige rol in de internationale community van vloeistofdynamici.” Met 53.000 leden is APS een van de grootste organisaties voor fysici in de wereld. Via vele journals, conferenties en meetings, wil APS leading zijn in het ontsluiten van kennis over fysica. Naast de Prizes en Awards kent APS ook ‘Fellowships’ toe, een eer die Lohse in 2002 ten deel viel.

Gedreven door nieuwsgierigheid

Prof.dr. Detlef Lohse (1963) is sinds 1998 verbonden aan de Universiteit Twente als hoogleraar Physics of Fluids (faculteit Technische Natuurwetenschappen, MESA+ Instituut voor Nanotechnologie). Hij heeft sindsdien een internationaal vooraanstaande groep opgebouwd. Zijn onderzoek varieert van het gedrag van een enkele druppel vloeistof op een oppervlak, via belletjes in vloeistof tot verschijnselen als turbulentie. Hij maakte onder meer naam met zijn verklaring van ‘sonoluminescentie’: onder invloed van ultrageluid kan een belletje in vloeistof licht gaan uitzenden. Zijn fundamentele en nieuwsgierigheid gedreven onderzoek naar belletjes, krijgt 'als vanzelf' toepassingen. Of het nu belletjes zijn die medicijnen transporteren, of belletjes die schepen zuiniger kunnen laten varen. Beter begrip van de fundamenten van bellen leidde bijvoorbeeld ook tot een langjarige samenwerking met printerfabrikant Océ, op het gebied van inkjet printing. Lohse’s werk kenmerkt zich niet alleen door zeer grondige theorievorming, maar ook door experimenten die visueel vaak erg aantrekkelijk zijn, met prijswinnende video's.

Via het in maart van dit jaar geopende ‘Max Planck – University of Twente Center for Complex Fluid Dynamics’ is, op initiatief van Lohse, een krachtige samenwerking ontstaan met onderzoekers van twee Max Planck instituten.

Onderscheidingen

Detlef Lohse is veelvuldig onderscheiden voor zijn werk. Zo ontving hij de Spinozapremie, is hij Simon Stevin Meester en ontving hij de George K. Batchelor Prize, ook een prijs voor vloeistofdynamica. Sinds kort is hij lid van de National Academy of Engineering in de VS, ook de academies in Nederland (KNAW) en Duitsland (‘Leopoldina’) hebben hem tot lid benoemd. Lohse wist tot twee keer een grote Advanced Grant in de wacht te slepen van de European Research Council en is onder meer betrokken bij een groot nationaal programma Multiscale Catalytic Energy Conversion (MCEC). In 2005 heeft de Universiteit Twente hem benoemd tot Universiteitshoogleraar. In 2010 kreeg hij ook een Koninklijke Onderscheiding: Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Lohse krijgt de prijs uitgereikt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de APS, in november in Denver. Prijswinnaars krijgen 10.000 dollar, een certificaat en de mogelijkheid een key note uit te spreken over hun vak, tijdens de conferentie.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692