HomeNieuwsOprichter Convergence wint Van den Kroonenbergprijs

Oprichter Convergence wint Van den Kroonenbergprijs

Felix Broens, oprichter van het bedrijf Convergence Industry B.V., heeft de Van den Kroonenbergprijs gewonnen. Tijdens de Entrepreneurial Day op de campus van de Universiteit Twente, ontving hij de prijs uit handen van juryvoorzitter Gé Klein Wolterink.

In 2010 werd Convergence door Felix Broens opgericht, als spin-off bedrijf van de Universiteit Twente. Momenteel werken er zo’n twintig medewerkers. Het bedrijf ontwikkelt en levert gas- en vloeistofdoseringssystemen. Het leeuwendeel van de systemen van het bedrijf wordt ingezet voor onderzoek en voor kwaliteitscontrole op het gebied van membraantechnologie. Het bedrijf heeft een eigen productlijn, maar levert ook specifieke maatwerkproducten. De klanten bevinden zich voornamelijk in Europa, maar ook in China en Noord Amerika.

Felix Broens

Broens studeerde van 2002 tot 2009 aan de Universiteit Twente en is afgestudeerd op het gebied van de Membraantechnologie bij Matthias Wessling. Daarna is hij in de garage van zijn ouders zijn bedrijf begonnen.

Broens voldoet volgens de jury ruimschoots aan de criteria voor de Van den Kroonenbergprijs. “Hij heeft zijn inhoudelijke kennis op het gebied van membraan- en filtertechnologie omgezet in concrete producten met een geheel eigen ‘gezicht’ door van het design een unique selling point te maken. Op basis daarvan heeft hij een succesvol bedrijf opgestart.”

Van den Kroonenbergprijs

De Van den Kroonenbergprijs voor jong ondernemerschap is bestemd voor een ondernemer met een duidelijke band met de Universiteit Twente en die zich heeft bewezen door goed ondernemerschap. De prijs is een eerbetoon aan de vroegere rector magnificus Harry van den Kroonenberg, die aan de wieg staat van het ondernemende karakter van de Universiteit Twente. De prijs, die dit jaar voor de 34e keer namens het Universiteitsfonds Twente wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van 4.500 euro, een oorkonde en een award, vervaardigd door Mohana van den Kroonenberg.

Dit jaar waren er 18 genomineerden voor de prijs. Broens is niet de eerste in zijn familie die de prijs ontving. In 1989 ging zijn vader hem voor met het bedrijf X-Flow.