HomeNieuwsMarina van Dammebeurs 2017 voor Moreblessings Shoko

Marina van Dammebeurs 2017 voor Moreblessings Shoko

De Marina van Dammebeurs 2017 gaat naar  Moreblessings Shoko, alumna van het ITC. De beurs wordt jaarlijks, dit jaar voor de vijftiende keer, uitgereikt aan een excellente en ambitieuze UT-alumna ter ondersteuning van haar professionele ontwikkeling.

Positie van vrouwen in Zimbabwe verbeteren

Shoko wil graag de positie van vrouwen in Zimbabwe versterken door hen de kans te geven fulltime onderwijs te volgen. Een specifiek probleem dat zij adresseert is dat meisjes door hun maandelijkse periode vaak een kwart van de schooluren moeten missen. Om dat tegen te gaan wil Shoko nieuwe, herbruikbare en hygiënische maandverbanden gaan ontwikkelen alsook met behulp van drones een distributiesysteem opzetten tot in de verre uithoeken van het landelijk gebied. De drones wil zij ook gebruiken om geo-informatie te verzamelen voor verder wetenschappelijk onderzoek en praktische toepassingen in de landbouw en industrie.

Talentvol, ambitieus en volhardend

Na rijp beraad heeft de jury unaniem besloten Shoko als winnares uit de 33 inzendingen voor te dragen. De jury is onder de indruk van Moreblessings Shoko, van haar prestaties, haar ambitie en haar droom. Met de beurs kan Shoko onder meer een drone-vliegopleiding gaan volgen en een eerste drone aanschaffen.

Shoko is in 1980 geboren in Zimbabwe. In 2010 behaalde ze haar master Earth Observation and Geo-Information Science for Geomatics aan de faculteit ITC van de UT. Daarvoor had ze in 2004 haar bachelor in Surveying and Geomatics behaald aan de Midlands State University in Zimbabwe. Op 14 juli 2017 hoopt Shoko te promoveren aan de University of Cape Town bij de Geomatics Division.

Over het Universiteitsfonds Twente

Het Universiteitsfonds Twente is een onafhankelijke stichting die de Universiteit Twente ondersteunt. Dat gebeurt door aanjager te zijn van nieuwe ontwikkelingen en door het mogelijk maken van activiteiten die niet uit reguliere middelen bekostigd kunnen worden. Onderdeel daarvan vormt de aandacht voor excellente resultaten van alumni in de vorm van een aantal prijzen en beurzen. De Marina van Dammebeurs wordt mogelijk gemaakt door een Fonds op naam van mevrouw dr.ir. Marina van Damme die in juni 1965 de eerste ingenieur was die promoveerde aan de toenmalige ‘Technische Hogeschool Twente’.  De Marina van Dammebeurs, bestaat uit een geldbedrag van € 9.000,= en een oorkonde.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)