HomeNieuwsiTanks en Universiteit Twente versterken samenwerking op het gebied van robotica

Dinsdag, 31 Oktober, heeft een delegatie van iTanks, een kennis- en innovatieplatform voor havengerelateerde industrie, een werkbezoek afgelegd aan het LEO Center for Service Robotics op de Universiteit Twente. Het werkbezoek stond in het teken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van inspectie- en onderhoudsrobotica. De reeds bestaande samenwerking tussen iTanks en de Universiteit Twente is geformaliseerd met een samenwerkingsovereenkomst tussen iTanks en LEO.

Prof. Stefano Stramigioli is enthousiast over deze versterking van de bestaande samenwerking: “iTanks en de leden die bij dit platform zijn aangesloten, lopen voorop op hun vakgebied. In Twente lopen wij, dankzij vele succesvolle projecten, voorop op het gebied van robotonderzoek op het gebied van inspectie en onderhoud. Deze samenwerking biedt beide partijen unieke mogelijkheden. Zoals wijlen Steve Jobs zei: De mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, zijn degenen die dat uiteindelijk doen. Ik denk dat iTanks en LEO op ons vlak gek genoeg zijn.”

Deze samenwerking biedt beide partijen unieke mogelijkheden.

Stefano Stramigioli

Dankzij de samenwerking kan iTanks kennis, innovaties en hoogwaardige technologische oplossingen op het gebied van onderhouds- en inspectierobotica via LEO uitwisselen met zijn leden. LEO wordt het aanspreekpunt waar problemen en vragen door iTanks kunnen worden voorgelegd, waarna LEO de juiste stakeholders zoekt om de problemen langs wetenschappelijke of technologische weg op te lossen.

LEO en iTanks

Het in 2008 opgerichte LEO is het eerste roboticacentrum in Nederland en is een samenwerkingsverband tussen onder andere de Universiteit Twente, Saxion en regionale bedrijven die hun kennis en vaardigheden op het gebied van onderhoudsrobotica ter beschikking willen stellen aan de rest van de wereld. iTanks verbindt de belangrijkste spelers op het gebied van innovatie en kennis met betrekking tot robotica en mechatronica binnen de havenwereld.