HomeNieuwsPerspectief voor 'wearable robotics'

Perspectief voor 'wearable robotics' UT in vier grote programma's

Wearable robotics, 3D printen van grote metalen voorwerpen, deep learning, extreme microscopie zonder lens. In vier van de zes nieuwe ‘Perspectiefprogramma’s’ doet de Universiteit Twente mee. Ook een spinoff als DEMCON is erg goed vertegenwoordigd.

Perspectiefprogramma's richten zich op een nauwe samenwerking van wetenschappers, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. De programma's zijn toepassingsgericht en sluiten aan op de topsectoren.  De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (NWO-TTW, voorheen Technologiestichting STW) stelt 21 miljoen beschikbaar, 11 miljoen komt van de partners.

Draagbare robots: licht en comfortabel

In het programma wearable robotics is UT-hoogleraar prof Herman van der Kooij de trekker. Het programma richt zich op het ontwikkelen van Exo-Aids: zachte, comfortabele robottechnologie die licht is en soepele en veelzijdige bewegingen mogelijk maakt. Mensen met beschadigingen aan het ruggenmerg of verlies van spierkracht, kunnen weer uit hun rolstoel komen en zonder krukken gaan staan: dat is de ambitie. De draagbare robot is bijvoorbeeld ook in te zetten bij zwaar werk waarbij de rug zwaar belast wordt. Exo-Aids voorkomen daarmee ook vroegtijdige arbeidsongeschiktheid.

Aan dit programma nemen, naast landelijke kennisinstellingen en bijvoorbeeld patiëntenorganisaties, veel partijen uit de regio Twente deel, zoals Baat Medical,  BOND 3D, Hankamp Gears, DEMCON, Roessingh R&D, Roessingh Revalidatietechniek, Twente Medical Systems, XSens.

METERS MAKEN MET 3D printing

Welke eigenschappen krijgen grote metalen objecten, zoals scheepsschroeven, als je ze 3D print? Zo'n voorwerp is dan uit laagjes opgebouwd, dreigt het daardoor niet te vervormen of scheuren, of op onverwachte plekken te gaan roesten? De partners in ‘AiM2XL – Additive Manufacturing for Extra Large Metal Objects’ willen geprinte metalen voorwerpen, tussen de 1 en 10 meter groot, onderzoeken. Het project wordt geleid door de TU Delft. Het heeft industriële partners zoals RAMLAB en VandeGrijp International Gear Suppliers. Vanuit de UT, faculteit Engineering Technology, zijn de groepen Nonlinear Solid Mechanics en Ontwerp- en Productietechniek betrokken.

KUNSTMATIG LEREN TRANSPARANT MAKEN

Zelflerende computers kunnen gevaarlijke situaties herkennen, maar moeten wel uitvoerig getraind worden en vergen veel rekenkracht. Waar precies het systeem zijn keuze op baseert, blijft nogal eens in het midden: het leerproces zit in een black box. Kun je dit leerproces efficiënter en transparanter maken, is de vraag die de projectpartners, geleid door de TU Eindhoven, zich stellen. Ze willen deep learning toepassen op weefselanalyse, onderhoud van apparatuur en bijvoorbeeld intelligente hoortoestellen.

Tot de deelnemers, naast de TU Eindhoven, de Universiteit Twente en verschillende andere kennisinstellingen, ondernemingen als TomTom, Océ, NVIDIA en Schiphol.

Extreme microscopie zonder lens

Het consortium LINX (Lensless Imaging of 3D Nanostructures with Soft X-Rays) ontwikkelt meettechnieken om structuren in beeld te brengen met afmetingen in het nanometerbereik. Dit gebeurt zonder lenzen: de techniek is gebaseerd op slimme rekenmethoden en zachte Röntgenstraling (golflengte tussen 10 en 30 nanometer). De LINX-partners willen bijvoorbeeld fouten op chips opsporen of details van zonnecellen zichtbaar maken. Het project wordt geleid door de TU Delft en heeft, naast de UT en andere instellingen, onder meer ASML als partner.

Zie voor meer informatie het persbericht van NWO.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692