HomeNieuwsTechniekmeiden in beeld op techgirl.nl
Laura-de-Ridder-IO

Techniekmeiden in beeld op techgirl.nl

Techgirl.nl website voor en over technische meiden

Soms denken meiden zeer ten onrechte dat een technische studie niets voor hen is en dat het alleen maar voor jongens bestemd is. Niets is minder waar, uiteraard! Dat bewijzen wel onze studentes aan de technische opleidingen aan onze Univeristy of Twente en natuurlijk de website Techgirl.nl.

Om het statement 'techniek is ook iets voor jullie, dames!' bij te staan heeft Techgirl.nl een mooie website opgezet met diverse verhalen over technische dames, je kunt vragen stellen aan Dr. Techgirl, er staan leuke artikelen op en je kunt stemmen op de Techgirl van de maand, en meer.

Natuurlijk is techniek voor meiden!

Vwo dames die goed zijn in scheikunde, natuurkunde en/of wiskunde en wellicht in de veronderstelling zijn dat een technische studie te moeilijk voor hen is, is deze site goed om eens te bezoeken. Uiteraard zou ik hen ook graag willen uitnodigen voor de High Tech High Tea dag op onze University of Twente op 19 oktober.

Laura studeert Industrial Design @UT

Laura de Ridder deed mee aan Techgirl v/d maand augustus. Helaas heeft ze niet gewonnen, maar haar verhaal is zeker de moeite waard om door te lezen. Laura studeert Industrieel Ontwerpen aan de University of Twente.

“Nooit verwacht dat je in zo’n korte tijd zoiets neer kunt zetten!”

Bron: techgirl.nl, geschreven door Anke

Er zijn behoorlijk wat jonge meisjes die ‘juf’ of ‘moeder’ willen worden als zij later groot zijn. De kapsters van de toekomst oefenen alvast op de haren van hun zusje. Tot grote ergernis van papa en mama. Maar wat doe je als je in boekjes knipt om te zien wat het visueel effect is? Wat voor job of studie sluit daarbij aan?

“Industrieel ontwerpen”, zo antwoordt Laura de Ridder. Ze volgt deze studie nu al twee jaar bij Universiteit Twente en heeft het enorm naar haar zin. Het is bijzonder creatief en praktijkgericht voor een WO-opleiding. “In het algemeen vind ik het erg fijn dat er een project in iedere studieperiode zit. Daaruit komt altijd een eindresultaat, een product waar je trots op kunt zijn. Of je nu zelf in de werkplaats bent geweest, een poster of een 3D model hebt gemaakt; je leert echt hoe je zo’n ontwerpproces moet aanpakken.”

Dat klinkt makkelijk, maar er komt behoorlijk veel bij kijken. Laura vertelt: “Eerst maak je veel schetsen en ideeën, waarna je op een gegeven moment de drie beste concepten kiest. Die ga je verder uitwerken, je beschrijft de plussen en minnen per ontwerp en pas dan ga je verder met één van de ideeën.”

“Eén van de opdrachten van vorig jaar was dat we met z’n zessen een website moesten bouwen. Ik heb toen een deel van het programmeren zelf gedaan. De uitdaging is hoe je een website er mooi uit kunt laten zien. We hebben uiteindelijk niet zo’n standaard website met standaard teksten gemaakt. Het is een interactieve ‘onepager’ die er gewoon heel mooi uitziet. Ik had zelf niet verwacht dat je in zo’n korte tijd zoiets neer kunt zetten!”
Met deze ervaring op zak, kon Laura meteen aan de bak! De tante van een vriendin wilde een bedrijfje opzetten, inclusief nieuwe website en huisstijl. Samen met haar vriend (die werkt als web-developer) heeft Laura het logo en de folder al ontworpen. Binnenkort staat ook de bijbehorende website live. Een drukbezette dame mogen we haar wel noemen, wat dat staat nog even helemaal los van alle andere dingen die ze erbij doet: van werken bij Goody’s tot het fotograferen bij de hockeyclub en het organiseren van Skills-trainingen voor medestudenten.

Nu Laura’s derde studiejaar begint, gaat ze een tijdje in het buitenland studeren. Aan de Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim om precies te zijn. Met vakken als ‘Design in Wood’, ‘Design Studies’, ‘Design for Society’ en ‘Design for Sustainable Behavior’. En natuurlijk Noors, want als je daar eenmaal woont, is dat wel erg leuk om te doen.

Voor alle vakken kan ze studiepunten verdienen die ook meetellen voor haar studie Industrieel Ontwerpen in Enschede. Waarom ze naar Trondheim gaat, legt Laura als volgt uit: “Ik ben al veel naar het zuiden gegaan of bijvoorbeeld naar Noord-Amerika. In Scandinavië ben ik nog nooit geweest, dus het leek me leuk om daar een keer naartoe te gaan. Even iets heel anders. En de NTNU staat bovendien goed aangeschreven.” Op 15 augustus begint Laura’s introductie aan de NTNU. Spannend!

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van 'Techgirl van de Maand'.