HomeNieuwsUT Robot Spencer begeleidt eerste passagiers Schiphol

UT Robot Spencer begeleidt eerste passagiers Schiphol 'Robotica heeft veel impact op luchtvaart'

Na ruim drie jaar bouwen en programmeren, zijn deze maand op Schiphol succesvolle tests met gidsrobot Spencer uitgevoerd. Vorige week is de testfase afgesloten. Spencer, mede ontwikkeld door de Universiteit Twente, heeft voor het eerst passagiers van KLM op Schiphol naar hun gate begeleid. De robot beschikt over gedetailleerde plattegronden van het vliegveld en laserogen waarmee de robot onder andere afstanden kan meten.

Als Spencer de boarding passes van passagiers heeft gescand, weet hij dat de groep compleet is en naar welke gate van vertrek zij begeleid moet worden. Spencer vertrekt automatisch en de passagiers volgen de robot. De robot past zijn snelheid aan de groep aan, wijkt uit voor obstakels die op zijn pad komen en informeert de passagiers over de resterende afstand tot de vertrek gate via het scherm. Daar aangekomen geeft hij aan dat de bestemming is bereikt.

Sociaal gedrag

De vakgroep Human Media Interaction (faculteit EWI, instituut CTIT) van prof. Vanessa Evers van de Universiteit Twente onderzoekt welk gedrag van de Spencerrobot door de passagiers als sociaal acceptabel wordt gezien. Spencer moet in staat zijn groepen te herkennen, moet rekening houden met groepsgedrag en obstakels zoals bagagetrolleys herkennen. Daarnaast zal Spencer ook proactief inspelen op onvoorziene situaties.

“Bij het gedrag van Spencer moet je denken aan de snelheid waarmee de robot rijdt, de afstand van de robot ten opzichte van groepen mensen en zijn houding in sociale situaties op het vliegveld”, zegt UT-promovendus Michiel Joosse, die meewerkt aan de ontwikkeling van de robot. “Zo moet de robot bijvoorbeeld wachten tot er een grote groep voorbij komt en moet de robot controleren of de mensen die volgen, nog in de buurt zijn. Het afronden van deze testfase is een belangrijke stap in ons onderzoek.”

‘Robotica veel impact op luchtvaart’

Volgens René de Groot, Chief Operating Officer van KLM, heeft robotica de komende jaren veel impact op de luchtvaart. “Dagelijks kunnen reizigers hun aansluitende vlucht missen door bijvoorbeeld vertragingen, problemen met het vinden van de weg of taalbarrières. Aangezien 70% van KLM passagiers op Schiphol overstappen, kijken we altijd hoe dit proces nog beter kan. We onderzoeken hoe robotica in die proces past.”

Spencer project

SPENCER, gestart in 2013, is een driejarig project, mede gefinancierd door de Europese Commissie. De EU draagt zo’n 3,2 miljoen euro bij aan het project. Het totale budget is 4,3 miljoen euro. Het Zwitserse bedrijf BlueBotics bouwde de robot voor KLM, die de eindgebruiker zal zijn. De projectpartners zijn naast de Universiteit Twente en KLM de Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, de Technische Universität München, Centre National de la Recherche Scientifique in Toulouse, de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen en Örebro University.

De komende periode zullen de partners de testresultaten evalueren en een volgende fase bespreken.