HomeNieuwsDoorbloeding diabetische voet eenvoudiger te meten

Doorbloeding diabetische voet eenvoudiger te meten UT, ziekenhuizen en bedrijven ontwikkelen handzame scanner

De doorbloedingsproblemen in de voeten van diabetes-patiënten kunnen leiden tot ernstige infecties, wonden en soms zelfs amputatie. Het meten van de bloedcirculatie is mogelijk met lasertechnologie: een kans om vroegtijdig tot een passende behandeling te komen. De huidige apparatuur is tamelijk log en weinig gebruikersvriendelijk. De Universiteit Twente (MIRA Instituut voor Biomedische Technologie en Technische Geneeskunde) gaat daarom, een ‘handheld’ scanner ontwikkelen samen met bedrijven en ziekenhuizen, ondersteund door de Technologiestichting STW. De techniek zal ook geschikt zijn voor het scannen van brandwonden en de huidziekte psoriasis. Op 13 april vindt op de Universiteit Twente een symposium plaats over de diabetische voet.

Laserlicht dat op lichaamsweefsel valt, dringt in het weefsel door en wordt gereflecteerd door onder andere bewegende bloedcellen.. Het gereflecteerde licht heeft door die beweging een andere frequentie dan het invallende, en de beweging van de cellen is met een camera als bewegende ‘spikkels’ waar te nemen. Op basis van de technieken van Laser Doppler Perfusion Imaging en Laser Speckle Contrast Analysis heeft de onderzoeksgroep Biomedical Photonic Imaging van prof Wiendelt Steenbergen een speciale snelle camera ontwikkeld. Die maakt een filmpje van de doorbloeding van weefsels. Op deze manier is bijvoorbeeld al met succes vast te stellen of een tweedegraads brandwond diep is of ondiep: op het oog is dit niet waar te nemen. Bij brandwonden is  een gemeten verhoogde bloedcirculatie een goed teken, bij de huidziekte psoriasis kan het er juist op wijzen dat er meer huid aangetast gaat worden. Bij de diabetische voet is het zaak, problemen met de bloedcirculatie al vroeg op te sporen om maatregelen te kunnen nemen en de aard van infecties vast te stellen.

Diabetische voet met chronische wond op een teen.  Midden: reflectie van laserlicht. Rechts: doorbloeding. Beelden gemaakt door Onno Mennes (Technische Geneeskunde) en Sjef van Baal (vaatchirurg ZGT)

Compact

Het bestaande meetapparaat is vrij zwaar en weinig flexibel, zodat een patiënt zich soms in rare bochten moet wringen voor een scan. In stress-situaties bij bijvoorbeeld brandwonden, kan stilzitten een probleem zijn, en voor kinderen met brandwonden kan het systeem intimiderend zijn. De onderzoekers willen daarom een compact apparaat, formaat van bijvoorbeeld een zaklantaarn, ontwikkelen waarmee het eenvoudiger wordt om weefsel te belichten en de reflecties te meten. Niet alleen is daarvoor een kleinere laser nodig, ook moet het apparaat onderscheid kunnen maken tussen de beweging van het bloed en de beweging van de camera en het gescande lichaamsdeel.

Samenwerking

Voor de toepassing van de lasertechniek op de diabetische voet, werken  UT-onderzoekers van de MIRA-groepen Biomedical Photonic Imaging en Robotics and Mechatronics,  samen met de Ziekenhuis Groep Twente (ZGT). Voor metingen aan brandwonden werken de onderzoekers samen met de Nederlandse Brandwondencentra, met name het Martini Ziekenhuis in Groningen. En voor metingen aan psoriasis is er samenwerking met Radboud UMC in Nijmegen. Daarnaast participeren de bedrijven DEMCON, Focal Vision & Optics, Cinoptics en Quest Medical Imaging. De Technologiestichting STW ondersteunt het project met 750.000 euro vanuit het ‘Open Technologie Programma’.

Op 13 april 2016 vindt op de campus van de Universiteit Twente een symposium plaats rondom het thema ‘Diabetic foot in the spotlight’. Technologie voor diagnose en therapie staat centraal tijdens dit symposium, georganiseerd door het Center for Medical Imaging (CMINEN).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692