HomeNieuwsOp weg naar drinkwater zonder medicijnresten

Op weg naar drinkwater zonder medicijnresten 24Water: samenwerking UT, spinoffs en waterleidingbedrijf

Samen met de spinoff bedrijven NX Filtration en ARTECS gaat de Universiteit Twente nieuwe polymeren ontwikkelen voor het nanofiltreren van onder meer medicijnresten en pesticiden uit drinkwater. Vanuit de UT is de groep Materials Science and Technology of Polymers (MESA+ Instituut voor Nanotechnologie) betrokken bij het nieuwe project ‘24Water’, en ook waterleidingbedrijf Oasen.

Hoewel het drinkwater in West-Europa uitstekend is, staat de kwaliteit wel onder druk door bijvoorbeeld verontreiniging met medicijnresten, pesticiden en hormoon verstorende stoffen. Bestaande technieken om deze micro- en nanodeeltjes ook uit het water te halen, zijn kostbaar en verbruiken veel energie. Membranen met een ultradunne en selectieve polymeerlaag kennen deze nadelen niet: het water passeert deze laag, maar de schadelijke stoffen niet. Een ‘proof of concept’ is er al, op laboratoriumschaal: in de groep Membrane Science & Technology van prof Kitty Nijmeijer zijn al met succes nanofiltratiemembranen ontwikkeld.

Opschalen

De nieuwe UT spin-off NX Filtration gaat de stap van het lab naar industriële productie en grootschalige toepassing mogelijk maken. Daarvoor werkt de onderneming nauw samen met de groep Materials Science and Technology of Polymers van prof. Julius Vancso en met de bestaande spin-off ARTECS die veel ervaring heeft met de verwerking van polymeren en met het aanpassen van die polymeren voor de gewenste toepassing. Ook de eindgebruiker is bij ‘24Water’ betrokken: drinkwaterleverancier Oasen in Zuid-Holland. Dankzij partners uit de hele keten kan het verbeteren van de drinkwaterkwaliteit een belangrijke impuls krijgen.

Voor het project 24Water trekken de EU, het Rijk en de provincies Gelderland en Overijssel een miljoen euro uit, vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). In totaal zijn dertien projectvoorstellen gehonoreerd, in drie daarvan is de Universiteit Twente partner. In 24Water is NX Filtration de hoofdaanvrager.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692