HomeNieuwsMaarten van Steen wordt nieuwe Wetenschappelijk Directeur CTIT van de UT

Maarten van Steen wordt nieuwe Wetenschappelijk Directeur CTIT van de UT

Prof. dr. ir. Maarten van Steen wordt de nieuwe Wetenschappelijk Directeur van het onderzoeksinstituut  CTIT van de Universiteit Twente, een van de grootste academische ICT-instituten in Europa. De hoogleraar is per 1 januari 2015 voor een periode van vijf jaar benoemd door het College van Bestuur. Van Steen is nu nog hoogleraar en voorzitter van de afdeling Informatica bij de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij volgt  prof.dr. Jaco van de Pol op die deze functie als interim sinds januari 2014 uitstekend vervult. Van de Pol kan zich dan weer volledig richten op zijn vakgroep Formele Methoden en Tools en op zijn functie als voorzitter van de afdeling informatica binnen faculteit EWI.

Prof. dr. ir. Maarten van Steen

Maarten van Steen wordt beschouwd als een autoriteit op het gebied van gedistribueerde computersystemen. Hij is alumnus van de Universiteit Twente waar hij in 1983 cum laude afstudeerde bij toegepaste wiskunde. Na zijn PhD periode bij de afdeling informatica in Leiden werkte Van Steen bij TNO Delft, waar hij onderzoek deed naar parallel rekenen en zijn eerste managementervaring opdeed.  Zijn wetenschappelijke carrière vervolgde hij bij de Erasmus Universiteit en later bij de Vrije Universiteit, waar hij in 2002 tot hoogleraar benoemd werd.

Vanuit het Netwerkinstituut van de VU richt Van Steen zich op (multidisciplinair) onderzoek naar grote draadloze en mobiele gedistribueerde systemen voor o.a. het volgen van mensenmassa’s (crowd control). Naast zijn voorzitterschap van de afdeling Informatica bij de VU geeft Maarten van Steen leiding aan het nationaal COMMIT project EWIDS (very large wireless sensor networks for well-being). Hij is verbonden aan IEEE Internet Computing, Springer Computing, en Advances in Complex Systems. Van Steen is en was lid van verschillende nationale en internationale beoordelings- en benoemingscommissies, en o.a. adviseur voor Amrita University in India.

Van Steen over zijn benoeming: “Het is een eer om leiding te mogen geven aan zoveel goede wetenschappers en bij te dragen aan waar de UT voor staat. De grote uitdaging wordt om definitief de positie te verwerven die past bij het CTIT, namelijk dat van een internationaal gerenommeerd onderzoeksinstituut. Hoe? Door in elk geval te werken vanuit je krachten en de feiten voor zichzelf te laten spreken.

Het College van Bestuur van de Universiteit Twente is verheugd met de benoeming van Maarten van Steen. “De heer Van Steen wordt gezien als een sterke wetenschappelijk directeur die een heldere en verfrissende indruk heeft gemaakt. Hij heeft een duidelijke visie neergezet op de toekomst van CTIT en zijn rol daarin als toekomstig directeur. De ambities van de UT en CTIT zijn groot; Maarten van Steen gaat een belangrijke rol vervullen bij de realisatie daarvan. Er is vertrouwen uitgesproken door zowel de benoemingsadviescommissie als de Instituutsraad dat hij op succesvolle wijze het instituut CTIT zal gaan leiden,” aldus Van der Chijs.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)