HomeNieuwsColleges Universiteit Twente op de Zwarte Cross

Colleges Universiteit Twente op de Zwarte Cross

Dit jaar was het mogelijk om op festival de Zwarte Cross, dat plaatsvond van 20 tot en met 22 juli, colleges te volgen in de zogenoemde Universitent. Prof. Dave Blank en prof. Guus Rijnders, beiden wetenschappers bij MESA+ het instituut voor nanotechnologie van de Universiteit Twente, namen de organisatie van de Universitent op zich. Festivalbezoekers werden getrakteerd op colleges over nanotechnologie, filosofie en experimentele natuurkunde. Tussen de colleges door trad de sfeervolle Lichtenvoordse huisband Playin’ L-Street op. Spreker en organisator Rijnders liet zich hierbij even van een andere kant zien. Hij is namelijk ook gitarist van de band.

Afgelopen jaren was het al mogelijk om colleges op het festival te volgen, maar waren de colleges slechts een klein gedeelte van het programma. Dit jaar heeft de Feestfabriek, organisator van het festival dat dit jaar voor de zestiende keer plaatsvindt, besloten om het groter aan te pakken. Wetenschap kreeg een eigen tent op het festival: de Universitent. De organisatie wil met de Universitent de kloof tussen wetenschap en maatschappij verkleinen. De Universitent is het 24ste podium op het festival.

Sprekers

Naast Blank en Rijnders hebben spinozaprijswinnaar prof. Theo Rasing (Radboud Universiteit Nijmegen), prof. Irene van Staveren (Erasmus Universiteit Rotterdam), dr. Mark Huijben (Universiteit Twente), prof. Peter Paul Verbeek (Universiteit Twente, TU Delft), prof. Hans Hilgenkamp (Universiteit Twente, Universiteit Leiden) en prof. Wilfred van der Wiel (Universiteit Twente) een college verzorgd.