HomeNieuwsOfficiële aftrap van het Green Energy Initiative ‘groot succes’

Officiële aftrap van het Green Energy Initiative ‘groot succes’

Gisteren vond de officiële aftrap van het Green Energy Initiative op de Universiteit Twente plaats. De onderzoeksinstituten CTIT, IGS en MESA+ bundelen het onderzoek binnen de UT op het gebied van duurzame energie. Tijdens een kick-off bijeenkomst deelden een groot aantal onderzoekers van verschillende disciplines hun onderzoeksresultaten en ambities. Jan Emmerzaal, dagvoorzitter en programmadirecteur van het initiatief noemt de kick off een groot succes. “Ik was tevreden dat er veel mensen op de kick-off waren afgekomen, uit alle uithoeken en geledingen van de UT. Op basis van de presentaties is duidelijk dat er veel onderzoek op het thema energie plaatsvindt en dat mensen openstaan voor samenwerking. Het is nu aan het Green Energy Initiative om de verbindingen te versterken.”

De onderzoeksinstituten CTIT, IGS en MESA+ hebben binnen het Green Energy Initiative hun krachten op het gebied van duurzame energie gebundeld. Hierdoor vormen ze niet alleen een beter aanspreekpunt voor externe partijen, maar is het ook mogelijk om UT-breed het onderzoek onderling beter af te stemmen. Momenteel houden meer dan 175 wetenschappers, verspreid over 35 vakgroepen, zich (deels) bezig met onderzoek op het gebied van duurzame energie.

Het initiatief richt zich op drie thema’s: ‘Energy from Biomass’, ‘ICT & Smart Grids’ en ‘Advanced Materials’. Bij al deze thema’s is er uitgebreid aandacht voor de verbinding tussen technologische innovatie en gedrags-, organisatie- en maatschappijwetenschappelijk onderzoek, omdat dit onontbeerlijk is voor de succesvolle implementatie van vernieuwingen.

Rector Magnificus Ed Brinksma opende de bijeenkomst. Volgens Brinksma is zorgen voor een wereldwijde betrouwbare schone energievoorziening een van de belangrijkste uitdagingen voor deze generatie. “Wij moeten hier aan bijdragen en wij kunnen hier aan bijdragen. Het energieprobleem oplossen is niet iets voor alleen techneuten. We hebben alle wetenschappelijke disciplines nodig. Alleen technische oplossingen die door de maatschappij gedragen worden hebben kans van slagen. Het Green Energy Initiative past daarom perfect in ons High Tech Human Touch profiel.”

Keynote spreker

Na het openingswoord van Brinksma was het tijd voor Keynote spreker Rein Willems. Willems, die onder meer president van Shell Nederland en lid van de Eerste Kamer was, is tegenwoordig een van de boegbeelden van de topsector chemie. In zijn betoog noemde hij het Green Energy Initiative een goed initiatief, met name vanwege de samenwerking van verschillende disciplines. Ook gaf hij aan dat het van groot belang is dat er wordt geïnvesteerd in meer duurzame energie. “De vraag naar energie stijgt nog steeds snel – de komende 25 jaar met meer dan een derde –, de CO2-emissie groeit sneller dan het energieverbruik en vraag een aanbod van energie zijn vaak uit balans.” Er zijn volgens Willems drie oplossingen, aansluitend bij de Trias Energetica: de vraag naar energie beperken, het gebruik van hernieuwbare energie en, daar waar nodig, het zo efficiënt en schoon mogelijk inzetten van fossiele brandstoffen.

Thema’s

Na de keynote speech was het podium voor respectievelijk Sascha Kersten (die een toelichting gaf over het UT-onderzoek hoe je biomassa kunt inzetten voor de energievoorziening), Gerard Smit (die het had over de inzet van ICT om Smart Grids, slimme stroomnetwerken, te realiseren), Mark Huijben (die een overzicht gaf van het UT-onderzoek naar slimme materialen die een rol kunnen spelen bij de energieopwekking) en Maarten Arentsen (die de essentiële rol van gedrags-, organisatie- en maatschappijwetenschappen bij het technologisch onderzoek belichte). Zij zijn binnen het Green Energy Initiative de coördinatoren van de verschillende onderzoeksthema’s.

Verbindingen

Na deze introductie van de verschillende thema’s was het tijd voor een breed scala aan onderzoekers om hun onderzoek en onderzoeksambities toe te lichten. Zestien sprekers, van hoogleraar tot promovendus en post-doc, van allerlei verschillende disciplines, hielden verspreid over de dag korte presentaties. Hierbij kwam naar voren dat ze allemaal graag samen wilden werken met onderzoekers met een andere achtergrond en focus. En dat is precies waar het Green Energy Initiative voor bedoeld is: verbindingen slaan.

Meer informatie

Meer informatie over het Green Energy Initiative vindt u op de website van het initiatief.

Hier vindt u een uitgebreide fotoreportage van de dag.