HomeNieuwsRobbert Dijkgraaf krijgt erelidmaatschap NNV en KNCV op Universiteit Twente

Robbert Dijkgraaf krijgt erelidmaatschap NNV en KNCV op Universiteit Twente

Robbert Dijkgraaf is op 30 mei benoemd tot erelid van de NNV, Nederlandse Natuurkundige Vereniging, en de KNCV, Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging. Dijkgraaf wordt geëerd voor zijn baanbrekende wetenschappelijke werk, zijn ambassadeurschap voor de gehele wetenschap in Nederland en zijn inzet voor het populariseren van de bèta-wetenschappen. De benoeming vond plaats op de Universiteit Twente, tijdens het symposium Fysica-Chemie 2012.

Het was voor het eerst dat de NNV en de KNCV samen een symposium organiseerden. Overdag was het programma met name bedoeld voor fysici, chemici en studenten. 's Avonds waren twee openbare lezingen. Zo gaf Metin Tolan, hoogleraar Experimentele Natuurkunde aan de Technische Universiteit van Dortmund, een lezing over de 'fysica van het voetbal'. Hierin deed hij de voorspelling dat Duitsland de wedstrijd tegen Nederland op 13 juni zal winnen.

Daarna was het woord aan Nobelprijswinnaar voor de Chemie 2011, Dan Shechtman. Zijn voordracht ging over zijn opzienbare ontdekking van quasi-kristallen. In 1982 deed Shechtman zijn baanbrekende onderzoek. Shechtman is al ruim 26 jaar hoogleraar aan de Technion Israel Institute of Technology in Haifa. Hier werd hij verkozen tot 'permanent beste docent'.